huntelaar
    Hej! Jag undrar hur man går tillväga för att läsa två utbildningar samtidigt? Jag vet att man inte kan läsa två på heltid(200%). Men hur gör man för att till exempel läsa läkarutbildnignen och samtidigt på kunskaper inom ekonomi? Mitt mål är att snarast efter läkarexamen starta eget.
    • : Oj! Glömde en viktig fråga. kanske är svårt för dig att svara men på ett ungefär, hur svårt är det att kunna klara av dessa två utbildningar? eftersom jag kommer in med mitt högskoleprov resultat och med mitt betyg hade jag aldrig kunnat komma in på läkarlinjen? Så med andra ord är jag inte den smartaste personen..
    • Mikael : Så du vill bli privatläkare? Det dröjer minst sju år innan du får läkarlegitimation och även om det är bra att vara ute i god tid, kanske ändå är det lite för tidigt att planera för ett eget företag.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Läkarprogrmmet är en krävande utbildning. Jag rekommenderar inte under första terminen på läkarprogrammet att åta sig ännu mer studier.

    Sedan, när du är inne på utbildningen, kan du själv bedöma hur mycket tid och ork du har till "övrigt", utanför Läkarprogrammet.

    Tänker också så här - kunskaper i ekonomi behöver du kanske inte på högskolenivå... Tänk på hur många företagare som inte har högskoIeutb.

    Men som svar på frågan om hur mycket man får studera samtidigt, så kan man bIi antagen tiII 150% studietakt. dvs på 45 hp per termin. Rent praktiskt så söker man utöver sina heItidsstudier på Iäkarprogrammet även haIvtidsstudier på kurser i ekonomi.

    • : Tack för ditt svar! Detta kanske inte du kan hjälp med men värt ett försökt. Finns det typ folk som kan hjälp en med att starta eget? T.ex. hjälp med det adminstrativa arbetet, hur man ska betala skatter,anställda osv. eller måste man lära det själv?
    • Mikael : Här - http://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare finns det en del bra info och länkar, men annars så kan du anställa någon kunnig på område eller starta företag ihop med någon som är kunnig på området ... Om du vill lära dig, har arbetsförmedlingen kurser i att starta eget men det är mycket info och ibland också "färskvara", dvs om du hår en kurs nu och startar eget om sex år, så kanske reglerna förändras ganska mycket på den tiden. Att någon kontinuerligt ska sköta det administrativa gratis, tror jag inte du kan hitta... Men om du anställer någon, då kan den anställde göra det jobbet.