student

    Hej! Jag pluggar just nu juristprogrammet på Uppsala universitet. Jag är dock väldigt sugen på att resa och bo i något annat land ett tag och funderar på att pausa plugget här. Kan jag söka andra kurser på distans på svenskt universitet som t.ex. en spanskakurs och pausa juristprogrammet i en eller två terminer och sedan utan problem fortsätta den efter jag kommit hem igen? Alltså, kommer jag enkelt kunna komma in igen och fortsätta programmet från där jag slutade, eller kommer jag behöva söka in till programmet igen genom antagning och allt? Hur går det till om jag vet att jag kommer vilja fortsätta utbildningen alltså men också läsa något annat någon termin? Och kan man få ett separat CSN-bidrag för utlandsstudier som inte gör att mina "CSN-veckor" för juristprogrammet försvinner? Har för mig att man får separata CSN-lån/bidrag beroende på om man studerar i Sverige eller inte, men om det fungerar om man pluggar på svenskt universitet i ett annat land kanske det inte fungerar?

    Är också orolig för att om man går färdigt juristprogrammet och sedan om man direkt efter examen vill resa istället för att jobba om arbetsgivare sedan kommer tycka att det är underligt och göra att mina jobbchanser blir sämre om jag "pausar" efter jag är färdigpluggad?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny,
    jag svarar på din sista fråga först: hur olika arbetsgivare tänker kan vara väldigt olika. Det kan säkert finnas de som vill anställa någon med mycket "färsk" utbildning, direkt från skolan eller om utbildningen är lite äldre - i så fall med rätt arbetslivserfarenhet. Men det kan också finnas arbetsgivare som tycker att det är bra att du har rest och "sett dig om" i världen, vilket bidrar till din livserfarenhet!

    Studiemedel
    Och nu svarar jag på frågor om Studiemedel. De frågorna besvaras bäst av CSN. Vad jag tror mig veta: antal veckor med studiemedel på eftergymnasial nivå är max 6 läsår per person, och detta, oavsett om man läser i Sverige eller utomlands (alltså totalt max 12 terminer). Juristprogrammet i Sverige går på 4,5 år (9 terminer). Du har alltså, förutom juristprogrammet kan läsa ännu max 3 terminer på heltid med studiemedel, om du uppfyller övriga villkor. Vad är "övriga villkor"? Jo, utbildningen du söker studiemedel för måste vara studiemedelsberättigad. Du får inte ha återbetalningskrav från CSN som du inte har betalat tillbaka. Du måste också uppvisa tillräckliga studieresultat från de studier för vilka du fick studiemedel beviljat. Om vad som gäller för studiemedel för studier utomlands var god läs på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier
    Om du läser utbildning som ges från Sverige på distans utan träffar, då kan du befinna dig var som helst i hela världen men det är en svensk utbildning så du läser "i Sverige" fast du kanske bor utomlands. Att tänka på är bl.a: det är inte så jättemånga utbildningar som ges på distans utan obligatoriska träffar; en annan sak man måste a i åtanke att skolan (högskola eller universitet) har rätt att kalla in den studerande till skolan i "vissa fall" t.ex vid misstanke om fusk. Vidare är det också så att du måste uppvisa tillräckliga studieresultat för att nästa gång få studiemedel beviljat och vid heltidsstudier är tanken att man spenderar cirka 40 timmar per vecka på sina studier och du måste också se till att du har tillgång till stabil internet och kunna skaffa dig kurslitteratur och andra "saker" om utbildningen så kräver och det kanske blir svårt eller t o m omöjligt om du inte finns i Sverige.

    "Pausa" plugget?
    Och sist svarar jag på frågan om att "ta ledigt" från ett universitetsprogram ett tag för att sedan återuppta studierna. Om du vill ha en garanti på att kunna återuppta studierna måste du ansöka om Studieuppehåll med bibehållen studieplats eller som det också heter "med platsgaranti". Läs om det på studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/studieuppehåll där läser man bl.a "Ansök om studieuppehåll med platsgaranti hos universitetet eller högskolan där du studerar." "Om högskolan beviljar dig studieuppehåll med platsgaranti gäller det alltid för en bestämd tid." "Kontakta ditt universitet eller din högskola för mer information om studieuppehåll."
    Om du inte får studieuppehåll beviljat, då kan du hoppa av studierna och hoppas att kunna komma in i programmet senare, t.ex om två terminer, till nästa läsår. Här blir du beroende av att ledig plats finns i utbildningens "rätt termin" och om en eller några få platser finns kan konkurrens om platserna uppstå (det kan finnas de som vill byta studieort eller som hoppade av programmet förut och nu vill komma in igen).
    I värsta fall kan du behöva söka på nytt och återigen konkurrera om studieplats till hela programmet och om du blir antagen uppvisar du dina tidigare godkända kurser och ansöker om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Och då lär du bli uppflyttad till en högre termin om inte innehåll i programmet har ändrats så pass mycket att du kanske i så fall behöver läsa någon eller några kurser innan du kan hoppa in i rätt termin på programmet. Kursinnehåll i programmen kan ändras. De som vet om det på förhand är de som jobbar med den aktuella utbildningen som din fråga gäller (i ditt fall juristprogrammet).