Sam
    Jag går just nu första året i natur och har relativt bra betyg men jag är på väg att få F i franska. Jag vill läsa kemiprogrammet , men kan jag komma in med ett F i franska även om jag har godkänt i alla ämnen plus gymnasiearbetet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Ja, Samiya,
    om du uppfyller villkor för gymnasieexamen som du kan läsa om här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    kommer du att ha grundläggande behörighet till högskolestudier (och du kan ha max 250 icke-godkända poäng dvs en underkänd kurs i Franska, som är 100 p. är inte ett hinder).
    Vad det gäller särskild behörighet så får man titta på vad just den utbildningen kräver på vilken du vill komma in: till kandidatprogrammet i Kemi är behörighet Områdesbehörighet A10 (Biologi 1, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4) Dispens ges för Matematik 4 för sökande med Matematik 3b/3c - i alla fall på den här utbildningen http://www.liu.se/utbildning/program/kemi?l=sv

    Sedan är det alltid bra att undvika F betyg i gymnasieexamen, eftersom de drar ner Jämförelsetal så mycket. Så jag hoppas att du kan läsa på lite extra och få ett godkänt betyg i Franska.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte