Mimi
    Har legat på mellan A-b nivå i svenska 3. Fick igår veta att jag fick ett F på nationella provet, den skriftliga delen. Kommer jag få ett F på hela kursen eller kommer jag att sänkas, i så fall hur mycket?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mimi,
    din fråga kan jag tyvärr inte besvara. Det är din lärare i svenska som du bör be om svar på din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare sätter inte betyg. Vi kan endast ge mycket generell info om betygssättning (allmänt) och hänvisa till info på https://elev.skolinspektionen.se/sv/dina-rattigheter-i-skolan/du-har-ratt-att-fa-veta-vad-som-kravs-for-ett-visst-betyg.

    Det finns inte några generella regler som skulle säga att i fall eleven låg mellan "A och B" men sedan fick F på en eller båda delarna på NP... nej, sådana regler och beskrivningar finns inte. På skolorna lokalt kan lärare tillsammans med rektor skapa "lokala regler", ex. att man ej sätter högre betyg än det som eleven fick på det Nationella provet; detta för att NP är samma för alla (elever på olika skolor löser samma uppgifter) och mäter dessutom kunskaper i hela kursen. Det är tyvärr inte uteslutet att du kan få F på hela kursen. Men det är inte så att jag vet vilket betyg du kommer att få... jag vet Inte vilket betyg du kommer att få. Det är din lärare som sätter betyg. Läraren kan ev be dig att göra extrauppgifter/kompletteringar eller så får du betyget F eller E eller högre än E på kursen; det kan vi inte svara på - här på fråga syv för att vi äger inte den frågan. Det är din lärare som gör det: äger den frågan och sätter betyg.