Elev

    Hej. Jag har gått naturprogrammet nu i snart ett läsår, och i fysik 1 har jag snittat B på varje prov vi haft. Igår hade vi ett halvkursprov och jag misstänker att jag knappt blir godkänd på det, hur stor påverkan har detta på slutbetyget? Hade en extremt dålig dag igår helt enkelt och ville få provet överstökat mer eller mindre Mvh!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betygssättningen ingår i Lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och har inte inom min utbildning lärt mig om betygssättningen för att det ingår inte, normalt sett, i SYV-ens arbetsuppgifter. Vad jag kan säga om saken är att läraren bör sätta betyg när kursen är slut och nivån på betygen bör så objektivt som möjligt spegla elevens kunskaper i hela kursen den dagen då betyget sätts. På vilka sätt lärarna skaffar sig uppfattning om nivån på elevernas kunskaper den dagen betyget sätts kan vara lite olika. Ett sätt är att sätta samma betyg på kursen som eleven får på det nationella provet (vilket är ett helt rimligt tillvägagångssätt, eftersom NP ligger i slutet av kursen, omfattar hela kursens innehåll och ligger också på rätt svårighetsnivå). Det kan också finnas andra metoder på att mäta elevernas kunskapsnivå, t.ex muntligt "förhör" i slutet av kursen i kombination med vetskap om hur eleven presterat under hela kursen.
    Vilken eller vilka metoder just din lärare i fysik kommer använda, vet jag inte. Fråga läraren om det, är mitt råd.

    Studie- och yrkesvägledare