Hej Emilio!
    Som vi tolkar reglerna enligt vilka man antas till svenska högskole/universitetsutbildningar, så måste man under alla omständigheter vara behörig, alltså ha både grundläggande och särskild behörighet (om särskild behörighet krävs). Sedan prövas behöriga sökande i alla de olika urvalsgrupper där de kan prövas.
    De som har ett giltigt resultat från högskoleprovet prövas i HP-urvalet. De kan samtidigt prövas även i ännu en eller flera andra urvalsgrupper. De som prövas i HP-urvalet konkurrerar i den gruppen med högsta resultat på högskoleprovet (om man har flera resultat) och att man har kompletterat för behörighet eller inte spelar ingen roll för att man konkurrerar med siffran = högskoprovsresultat (en siffra mellan "noll" och 2.0).
    När du ansöker via www.antagning.se behöver du inte uppge i vilka urvalsgrupper du vill bli prövad. Antagning.se kommer pröva dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan - högsta resultat kommer att gälla! Att du idag har HP-resultat med god marginal är jättebra men ingen vet vilket resultat på HP som kommer ge plats på "din utbildning" i framtiden, därför rekommenderar jag dig i första hand se till att bli behörig, men i andra hand även göra högskoleprovet ännu en eller ett par gånger och hoppas på att du får ännu högre resultat.
    Lycka till med dina studier och med din högskoleansökan!