Linda
    Hej
    Påverkar min frånvaro under års:9 mina betyg? Påverkar det andra saker i framtiden?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj det var en svår fråga att svara på utan att veta hur stor frånvaron varit! Såklart att stor frånvaro under vilket skolår du än går påverkar. En dag här och där spelar nog inte så stor roll om man inte konstant är borta under de nationella proven eller andra viktiga provtillfällen. År nio är ju dock lite viktigare än andra år eftersom det är då man samlar ihop till ett slutbetyg.

    Om du är orolig så tycker jag du ska prata med din klassföreståndare som bör ha koll på läget och diskutera hur just din frånvaro påverkar dina chanser till gymnasiet. Ju mer medveten du blir om din situation desto bättre kan du hantera den. /Lena, Syv