Damla98
    Hej jag undrar om höstterminens frånvaro påverkar slutbetyget. Under höstterminen hade jag ungefär 22% giltigt frånvaro, men mitt mål är nu att inte få så höga frånvaro alls nu under vårterminen. Men jag undrar om det redan är försent nu? Jag har inte missat några prov alls eller så, har gjort alla.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, frånvaro och betyg är inte så direkt kopplade till varandra. Chanserna är mycket större att lära sig mer om man är på lektionerna men i vissa fall kan man lära sig lika mycket eller t o m mer om man har varit sjuk och läst hemma på egen hand. Det är KUNSKAPER som mäts på provet och det är utifrån kunskapsnivån, som läraren säger betyg. Du kan hur som helst inte ändra på det som redan har varit under hösten. Du kan bara göra ditt bästa från och med idag. Var uppmärksam på lektionerna, läs hemma så mycket du kan och vi håller tummarna!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare