SofiaOlssson

    Jag läste teknik på gymnasiet och ger ut med godkända betyg i alla ämnen. Jag funderar på att plugga vidare inom teknik på universitet. Men jag har även funderat på att plugga makeup artist vilket erbjuds av komvux. Om jag läser denna kurs, kommer det påverka mina gymnasiebetyg? Kam jag fortfarande ansöka med mina gymnasiebetyg då eller måste jag ansöka med de som gått komvux även om jag inte pluggade upp några betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du söker till universitetet eller högskola, i Sverige, med meritvärdet som räknas ut på de betyg du har i ditt examensbevis + nya kurser om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. Inga andra nya kurser kommer påverka ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare