Therese

    Hej! Jag har bra, fullskaligt betyg från samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet (studenten 2012) men saknar behörigheten (matte, kemi, fysik, biologi) för att söka in till läkarprogrammet. Om jag läser upp dessa fyra ämnen på komvux, riskerar det då att sänka mitt meritvärde om jag inte får högsta betyg? Jag förstår att jag kommer söka i urvalet för komplettering, men förblir mitt meritvärde detsamma som det är nu?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Therese!
    Ditt meritvärde kommer att påverkas av betygen i Matematik4, Kemi2, Fysi2 och Biologi2. Eftersom de kurser krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet kommer de betygen räknas in, så du vinner på att få så höga betyg som möjligt. Du får gärna läsa en sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar
    Om du inte vill att ditt meritvärde påverkas, sök i så fall till naturvetenskapliga basår på folkhögskolorna och/eller på högskolenivå.