Johanna
    Hej, jag skulle behöva läsa två kurser på komvux för att få behörighet till ett program som jag är intresserad av på universitetet. Jag undrar hur dom kurserna kommer påverka mina gymnasiepoäng då jag även skulle vilja söka till andra program och kurser på universitetet som inte kräver behörighet av kurserna som jag tänker läsa på komvux. Kan kurserna höja respektive sänka mitt slutbetyg från gymnasiet?
    • Anna : Har du Slutbetyg eller Examensbevis. Det är olika regler för olika typer av utbildningsdokument. Allmänt - så kompletteringar på komvux bör inte försämra dina chanser att komma in på högskola.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna, utan att veta vilken typ av utbildningsdokument du har, är det omöjligt att ge svar på din fråga.
    Var god svara ang. vad heter det utbildningsdokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet.
    mvh
    ANNA

    • : Hej Anna, det är ett examensbevis jag har.
    • Julia : Om du har examensbevis och läser kurser på komvux för att få särskild behörighet till just "din högskoleutb.", då kommer betyg i de kurser räknas in i ditt jämförelsetal tillsammans med alla de övriga betygen. ... I de fall du söker andra utbildningar där de kurser ej krävs, kommer inte de nya betygen räknas in, alls, över huvudet taget (som om du ej läste de kurserna). ... Undantag: om det är en kurs som kommer ge dig Meritpoäng (t.ex matematik 3 eller matematik 4, då räknas de meritpoängen in OCH även betyget i den kursen, vilket kommer höja ditt meritvärde - det är fördelaktigt för dig, alltså).
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har gett en kommentar till Annas svar men vill förtydliga nu ännu lite mer.

    Du måste läsa kurser om du idag saknar särskild behörighet; annars kan du inte komma in på den högskoleutbildning som kräver de kurserna.

    Komvux
    Du vinner på att få Högre betyg i de nya kurserna, men "endast E" räcker för att du blir behörig. försök dock få så höga betyg du kan.
    Men - om du sedan "inte behöver" de nya kurserna, för att du söker utbildning som ej kräver dem - kommer inte de betygen påverka, över huvudet taget.
    Men i fall den nya kursen ge meritpoänggivande - kommer både betyget och meritpoängen räknas in; även här vinner du på att ha så högt betyg som möjligt.

    Sammanfattning
    Läs kurser du behöver för särskild behörighet och försök få så höga betyg du kan.

    Folkhögskola eller basår (teknisk eller naturvetenskapligt på högskolenivå - högskola-universitet)
    Folkhögskola ger Omdöme, ej betyg.
    Betyg man får på högskola kan inte sammanföras med betyg från gymnasiet eller omdöme från en folkhögskola - alltså, de Betyg/omdömen du får på folkhögskola eller på högskola kan ge Behörighet, men de påverkar inte ditt meritvärde från gymnasiet (kan varken höja eller sänka ditt meritvärde och inga meritpoäng räknas in heller från betyg du får på högskola eller från kurser du läste på folkhögskola).