Anna
    Hej!

    Jag läser gymnasiet genom komvux och kommer gå ut med en humanistisk examen nu till hösten. Jag funderar på att göra prövningar i matematik 2b och matematik 3b innan jag tar examen. Jag har inte läst dessa kurser tidigare och saknar betyg i dem.

    Kommer prövningarna påverka vilken urvalsgrupp jag hamnar i när jag söker till universitetsutbildningar? Kommer de räknas som kompletteringar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    om du får betyg som du får på prövningar in i ditt Slutbetyg eller Examensbevis som du får på komvux, är det inte en komplettering. Om du får datum på ditt Slutbetyg eller Examensbevis som är Tidigare än datum för betyg från prövningar, kan det vara Komplettering.

    En viktig fråga är om hela ditt Slutbetyg eller Examensbevis från komvux kommer ge dig plats i BI, direktgruppen eller i BII, kompletteringsgruppen. Om alla eller majoritet av dina kurser som ska ingå i betygsdokumenten har "KomVuxKoder", dvs lästes eller prövades inom Vuxenutbildningen - då är det inte komplettering. Men om du har några kurser från ungsomdsgymnasiet i ditt slutbetyg eller examensbevis (som du fick betyg i på gymnasiet) - då kan det vara så att hela ditt betygsdokument ger dig endast plats i BII, kompletteringsgruppen.

    Läser du Hela din utbildning inom komvux? Eller kommer du att ha några kurser från ungdomsgymnasiet? Gränsen går vid en tredjedel poäng som ingår i utbildningsdokumentet.

    I vilket fall kan du inte göra någonting åt det nu, när du är nära "mållinjen", kanske - förutom att läsa om massa kurser på Komvux eller pröva i dem... vilket tar troligtvis lång tid... men försök ta in betyg från prövningar in i ditt utbildningsdokument, då har du gjort det du kan göra för att hamna i BI, direktgruppen. Det är oftast lättare att komma in i direktgruppen. Men det finns också undantag - och det kan i efterhand visa sig att det var lättare att komma in i BII, kompletteringsgruppen, vilket är i och för sig ovanligt, men förekommer... och problemet är att man inte kan veta det helt säkert på förhand. :(

    Med vänlig hälsning

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare