Louise

    Hej! Om en elev har valt exempelvis ES-musik (och det krävs inträdesprov) men lägger valet på plats 10 i sin gymnasieansökan, kommer hen fortfarande få göra inträdesprovet eller är det endast om valet ligger i topp tre i elevens gymnasieansökan? Hörde ett rykte om att det måste ligga i topp 3 rangordning men kan inte hitta någon information om detta någonstans. Tacksam för hjälp!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Louise,
    det bästa rådet jag kan ge för att få reda på fakta i det fallet som din fråga gäller - är att ta kontakt med gymnasieantagningskansliet (just det kansliet i den delen av landet där ansökan till gymnasiet gäller) alternativt fråga på den gymnasieskolan dit eleven söker. Det finns nog inga generella regler kring det och olika gymnasieskolor och olika gymnasieantagningskanslier kan göra olika, därför bör man söka svar på just den frågan direkt hos de som jobbar just med den frågan.

    Hänvisningar till webbplatser:
    Antagningskanslier.skr.se - info om de olika svenska gymnasiantagningskanslierna inkl.kontaktuppgifter
    gymnasieguiden.se/gymnasium?query=ES-musik - listan på svenska gymnasieskolor som till hösten 2020 erbjuder ES/musik
    www.gymnasieguiden.se - presentationer av samtliga svenska gymnasieskolor.
    Vänligen
    SYV