Axel
    Jag vill byta från Franska till Ex. eng. pga dålig lärare, och vill ha nybörjarfranska i gymnasiet, påverkar detta mina betyg?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Axel! De elever som byter bort sitt moderna språk på grundskolan ska vara medvetna om att det påverkar. När man söker till gymnasiet så får man räkna 17 betyg och lägga ihop till ett meritvärde. Den som valt att plocka bort sitt moderna språk har bara 16 ämnen att lägga ihop eftersom svensk/engelskan (som många då har istället för sitt moderna språk) inte räknas med som något extra betyg. Så där hamnar man automatiskt efter om man inte kompenserar det med högre betyg i något/några andra ämnen. På de skolor som jag arbetar så skall elever och föräldrar ha ett samtal med SYV innan ett modernt språk plockas bort, kanske är det likadant på din skola, då har du möjlighet att få berätta om dina tankar kring det här med språket. Det är också så här att om man en gång fått betyg i sitt moderna språk under högstadietiden så kan man inte välja om det språket på gymnasiet som nybörjarspråk. Det är också viktigt att veta att om man skall välja ett högskoleförberedande program på gymnasiet så ingår det språk på fyra av dem. Ta ett samtal med din SYV på skolan så kan ni tillsammans diskutera igenom den här frågan. Helena