Frida

    Hej, jag går första året av vård och omsorgsprogrammet. Jag tycker verkligen om programmet, alla ämnena gillar jag jätte mycket. Jag får bra betyg i dom. Men det är en sak som jag hatar och det är praktiken. Jag klarar verkligen inte av praktiken på ett äldreboende, och jag tror jag kommer få underkänt i det. Jag valde inte vårdochsomsorg för att jag ville jobba på äldreboende. Men om man inte gör bra på praktiken, kommer det påverka allting? Alltså kommer jag fortfarande kunna ta min student och bli utbildad undersköterska?

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Frida,

    om du läser på den här sidan<< får du veta att det egentligen inte finns någon fastställd "kursplan" eller omfattning på utbildningen - för att kunna kalla sig för "undersköterska". Det är arbetsgivaren som bestämmer vem som har tillräckliga kvalifikationer. Blir det konkurrens om jobb - "vinner" den som har mer utbildning eller "rätt utbildning".

    Om du vill jobba som undersköterska på ett sjukhus eller vidareutbilda dig till t.ex Specialistundersköterska<< ex. inom operation... eller någon annan specialitet för en undersköterska - behöver du examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, nästan garanterat. En liten chans finns att med många godkända kurser, och utan examensbevis, kanske kan du komma in på någon yrkeshögskoleutbildning, påbyggnad för undersköterskor, men chansen är liten.. då det är eftertraktade utbildningar och utan examen från gymnasiet, är i alla fall min bedömning, att det blir svårt att komma vidare... Inom hemtjänst eller ålderdomshem ska du nästan garanterat få jobb, men där vill du ju inte arbeta, om jag förstår dig rätt.

    Jag råder dig försöka "stå ut" med praktiken. Praktiken är obligatorisk och du riskerar att få underkänt i en eller flera kurser - och riskerar därmed också missa chanser att få examensbevis i slutet av åk3.

    Om du inte kan stå ut med praktiken, kanske du valde i så fall fel program. Hur ska du kunna arbeta efter gymnasiet? Direkt efter VO är det i princip jobben på ålderdomshem och inom hemtjänst som finns... för att jobba på ett sjukhus eller vårdcentral är mycket eftertraktat och dit kommer man efter några års arbete på de mindre attraktiva arbetsplatserna - är i alla fall så som det brukar vara.

    Jag råder dig prata med din klasslärare, med kurator och med SYV på din skola.

    Det kan, som sagt, vara så att du valde fel program, om du ej kan stå ut med praktiken.

    Jag ska samråda med mina kollegor och vi återkommer om vi hittar på någon lösning, tips eller råd att ge dig.

    Hälsningar

    D. SYV

    • Julia : Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går!
    • Frida : Hej igen. Som sagt så praktiserar jag första gången, men tyvärr fick jag göra det på äldreboende. Hade helst velat praktisera på hemtjänsten, då jag hört att man jobbat mer självständigt och det gillar jag. Efter studenten tackar jag absolut inte nej till att jobba på hemtjänsten, men jag skulle absolut inte vilja jobba på äldreboendet. Eftersom att jag bara går årskurs 1, så har jag 12 veckor kvar av praktiken under min gymnasieutbildning. Då kommer jag säkert få hemtjänsten då jag bett min lärare om det,(fanns inga platser nu). Men om jag gör dåligt på äldreboendet nu i 1:an men jobbar bättre på hemtjänsten sen, kommer jag fortfarande få examensbevis?
    • Mikael : Det finns ett antal krav som alla måste vara uppfyllda för att få examensbevis.
    • Mikael : Jag har nu givit ett nytt svar till dig. Läs det och hör av dig om ngt är oklart eller om en ny fråga dyker upp! :)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Frida, om du gör ditt bästa, både på praktiken och i de teoretiska kurserna, då gör du allt du kan. Man kan bara göra så gott man kan, inte mer och vi hoppas det leder till att du får examensbevis i slutet av åk 3.

    Examensbeviset "hänger" inte bara på praktiker, t.ex måste man också tvunget ha godkända betyg i minst 90 procent av kurserna, bl.a i svenska 1, engelska 5 och matte 1 och de kurserna har inte med praktiken att göra.

    Jag råder dig att göra ditt bästa i både teoretiska kurser och på praktiken och vi på fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig!

    hälsningar

    Mikael SYV

    • Frida : Hej. Okej, men jag tänkte nu bara att om jag skippar praktiken på äldreboendet dom veckorna jag har kvar alltså 3 veckor för jag mår verkligen inte bra när jag går dit. Och varje dag tänkte jag på det och får ångest. Alltså kommer jag skippa äldreboendet nu, och senare kommer vi ju få ha praktik igen fast då kommer jag ha på hemtjänsten. Då är min fråga om jag fortfarande kan få ha examensbevis om jag gör bra ifrån mig på nästa praktikperiod, inte denna då jag verkligen inte vill tillbaka till min praktikplats för jag mår psykiskt dåligt varje gång jag är där eller tänker på det.
    • Milla : Det är Lärarens kompetens att sätta betyg. Som SYV kan man inte svara på frågan om du kommer få godkända betyg i tillräckligt många kurser, så att du uppnår mot slutet av åk 3 kraven för examensbevis. Jag kommer att skriva ett nytt svar.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Jättetråkig situation du befinner dig i. Vad tror du är skillnad på äldreboendet och hemtjänst? Det är i princip samma arbetsuppgifter men på ett äldreboende slipper man stressa över att inte hinna följa schemat... Man ska inom Hemtjänst hinna till många olika adresser på en dag; problem kan uppstå med att komma in i huset eller lägenheten, då kod till trappuppgång inte funkar t.ex... Och du vet att det är en person som Väntar på dig och så är det Nästa person som också väntar... Det är stor stress varje dag... Svårt också att tvingas springa vidare till nästa adress när du vet att den här personen behöver egentligen mer hjälp men schemat är så tajt att du omöjligen kan hinna göra allt som behövs. Inom hemtjänst är pacienter lite friskare men också mer krävande / de talar om vad de vill du ska göra och hur du ska göra det och de kan också klaga till chefen om de tycker att hemtjänstpersonal gjort ngt fel /. På många sätt är det, enligt de verksamma inom de verksamheter, lättare att jobba som undersköterska på ett äldreboende än inom hemtjänst.

    Kan du berätta exakt vad du inte trivs med på ett äldreboende?

    Jag kan givetvis inte veta, men det kan vara så att du kommer att trivas ännu mindre inom hemtjänsten.

    Råder dig be din lärare att låta dig Under En Dag (som prova-på) vara på hemtjänsten ... Jag tror det kan tyvärr bli så att du inser att det inte är någon skillnad eller t o m kommer fram till att det är fel yrke för dig.

    Studie- och yrkesvägledare

    Vi på fråga SYV kan inte råda en elev att skolka från praktiken.

    Sjukskrivning -du mår ju dåligt- kanske är ett alternativ? Är man sjuk, då är man sjuk och kan inte gå i skola då... Sen tar man "allt det andra" sen, när man återigen är frisk och kommer till skolan.

    • Frida : Hej. Jag har redan bett min lärare om att få byta till hemtjänsten men det fick jag inte. Jag gillar inte att samarbeta med personalen på äldreboendet, tycker dom är stränga och elaka. Jobbar hellre själv eller med någon, sen så tycker jag att äldreboendet är det för tråkigt, det finns vissa tider då det verkligen inte finns något att göra. Och då är det enda man gör att vänta på tills man slutar vilket kan ta flera timmar. Så jag skulle hellre vilja jobba mer stressigt så att tiden går snabbare.
    • Peter : Förklara för din lärare så som du förklarar för oss här på Fråga SYV. Vi kan tyvärr inte fixa så att du kan byta. Vi önskar att vi kunde det, men det kan vi inte. Du får gärna visa våra svar på din skola. vi lovar att hålla tummarna för dig! Vi råder dig att stå ut med praktiken. Tips: om det inte finns ngt. att göra - ta en lärobok i något ämne som du läser i skolan och läs högt ur den för boende på ålderdomshemmet. Det tror inte jag någon i personalen kan ha ngt. emot - och det är "dubbelt-nyttigt" - du lär dig eller repeterar skol-saker och det är trevligt för boende att få mer mänsklig kontakt (många av dem känner sig ganska ensamma).
    • Frida : Tror inte min lärare kan göra något alls. Kan inte stå ut med praktiken, mår så pass dåligt över det att jag funderar på att hoppa av gymnasiet. Tack iallafall för att ni försökte hjälpa mig.
    • Ludmila : Prata med Kurator på din skola. Innan du hoppar av gymnasiet - prata med rektor också. Skola vill säkert behålla dig som elev och ska försöka göra allt de kan för att hjälpa dig. Rektor på skolan är den som är ytterst ansvarig. jag skulle börja med kurator och sedan pratat med rektor. Om du mår dåligt be skolsköterska förmedla kontakt till en skolpsykolog. Lycka till!
    Läs alla kommentarer