Agata
    Hej!

    Jag undrar om meritpoängen ändras beroende på vilket betyg man får? Jag vill läsa en kurs Moderna Språk 4. Jag vet att man kan få 1 meritpoäng för den kursen. Får man 1 poäng oavsett om man får betyget E eller A i kursen? Eller får man t.ex. 1 meritpoäng om man får betyget A, 0,75 meritpoäng för betyget B osv. Tacksam för svar!

    Mvh :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agata!
    Du får gärna läsa en sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit där det bl.a förklaras om att betyg i kurser som ger dig meritpoäng räknas även in i ditt jämförelsetal och på så sätt blir höjning av ditt meritvärde större eller mindre. Du söker till svenska högskoleutbildningar med ditt meritvärde, som är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Antal meritpoäng är detsamma oavsett hur högt betyget är i kursen som ger meritpoäng, men betyget måste vara godkänt. Med F-betyget i kursen får man inga meritpoäng. Betyget räknas även in i ditt jämförelsetal och på så sätt får du mer eller mindre höjning av ditt meritvärde. Du vinner därför på att ha så högt betyg i kursen som ger dig meritpoäng.