Oscar
    Hej.
    Påverkar det snittbetyget om jag till exempel skulle pröva mig i engelska 7, (som jag inte har läst innan) och få F i den kursen? Eller är mitt meritvärde oförändrat då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ditt meritvärde blir oförändrat om du får F på prövningen. Det blir ingen skillnad, alltså som om du inte gjorde någon prövning om du får F. Får du E eller högre, kommer du få + 1.0 meritpoäng och så räknas då betyget i eng 7 även i ditt jämförelsetal (på så sätt vinner du på att ha så högt betyg som möjligt).

    Studie- och yrkesvägledare