Anonym

    Är det för långt att åka tåg till gymnasiet 45 minuter varje dag?

    • Admin Nordiska Musikgymnasiet : Hej! Om du går på en skola/program som du verkligen trivs på är det inga problem med 45 min!
    • Peter : Tack Monika för din kommentar. Jag håller med. :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi rekommenderar att provåka några gånger till och från skolan, innan du gör ansökan. Det är också viktigt att veta om det är 45 min dörr till dörr eller just tågresan går på 45 min och sedan kanske det tar 30 min till tåget och sedan 35 min från tågen till skolan... Hur ofta går tågen? Är det några byten? Det är en situation om man har nära till tåget och kan ha sittplats på tåget och sova eller göra läxor i 45 min, och en annan situation om det är långt till tågstationen och att man måste byta tåg och att det ej går att få sittplats, utan man måste stå eller kanske t o m inte kommer in på tåget ibland (pga det är för mycket folk som redan är inne) och får vänta till nästa tåg. Tänk på att du ska pendla till gymnasieskola i 3 år och att du ibland vill eller måste vara på skolan på kvällstid också eller under helgen, t.ex på en lördag ... och tåg-tidtabell är annorlunda på kvällstid och under helgerna. Sedan tänker jag också på möjliga förseningar i tågtrafiken, vilket är svårt att veta på förhand hur det blir kan bl.a bero i mångt på vädret (blir det mycket snö nästa vinter, så kanske blir tågen försenade ofta).
    Men annars så håller jag med Monika (se kommentar till din fråga).
    Hälsningar och oavsett vad du bestämmer dig för - Lycka till!
    Peter SYV