Sebastian

    Hej! Jag ska börja studera på en folkhögskola till hösten och undrar om det finns något bidrag eller hjälp jag kan söka ifrån min hemkommun, CSN eller skola för eventuella resekostnader?

    Det är en profilkurs Gymnasie 2A inom serieteckning. Just nu bor jag två timmars tågresa ifrån skolan, som ligger i Stockholm (Blir alltså ca 4 timmars resa sammanlagt varje dag). Folkhögskolan har inget campus och kursen erbjuds ingen annan stans förutom i Malmö, vilket ligger ännu längre bort ifrån min hemort. Studentlägenheter verkar enbart prioriteras för studenter inom universitet eller högskola så jag hamnar emellan stolarna där. Jag kommer att ta studielån. Men med alla kostnader för tågresor så har jag bara 1000 kr kvar i månaden att leva för. Vilket är orimligt. Sista utvägen är att hyra rum eller att hoppa av. Men jag hoppas att hitta en bättre lösning.

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,

    du beskriver en tuff situation.
    Jag tycker att pendla 2 timmar enkel väg är inte rimligt; det brukar inte hålla i längden; några få veckor brukar man stå ut men sedan med vinter-mörker och tåg-förseningar blir det troligtvis ohållbart. Det är den erfarenhet vi har (genom de många kontakter med studerande och skolpersonal som vi har).
    ****
    Tyvärr är det endast Grundskola som är "rättighet för folket" i Sverige. På gymnasial nivå läser man om man har möjlighet. Och det är inte alla, tyvärr, som har den möjligheten, vilket vi beklagar.
    Du får givetvis kontakta både CSN, din kommun och folkhögskolan - be alla om hjälp, tips och råd. Men det finns inga garantier på att det ska "gå vägen", tyvärr.
    CSN kanske skulle kunna bevilja dig Extra-lån som du sedan får betala tillbaka - inte säkert att CSN beviljar extra-lån; läs på www.csn.se och kontakta CSN; det är deras regler och deras beslut; kanske kan CSN göra undantag från reglerna just i ditt fall - men det är, återigen, en fråga till personal på CSN.

    Olika tänkbara lösningar som jag kan komma på:
    - skriv in dig på Arbetsförmedlingen och fråga om AF kan bevilja dig läsa på en folkhögskola som "arbetsmarknads-åtgärd" och bevilja i så fall Aktivitetsstöd och/eller ge annan hjälp för dig under din studietid;
    - vänd dig till din kommun (troligtvis får du Nej som svar pga gymnasiala studier är inte en allmän rättighet i Sverige; undantag görs för ungdomar upp till 20 år - bl.a för att kommunerna har då "aktivitets- och uppföljningsansvar" men inte längrdig som är 21 år);
    - sök Jobb, t.ex extrajobb som du kan ha under studietid
    eller
    prioritera jobba och spara pengar - så att du senare kan försöka hitta bostad på skolorten (har man tillräckligt med pengar, kan man t.ex bo på ett vandrarhem under sin studietid).

    Om du - tyvärr - pga långt avstånd till skolan och pga hur din ekonomi ser ut tvingas avstå utbildningen som du kom in på, fråga på skolan om du kan få "anstånd med bibehållen studieplats" (detta för att slippa senare återigen konkurrera om utbildningsplats på samma utbildningen).

    ang. jobba och läsa samtidigt
    Det är tufft. Och ska du även samtidigt pendla 4 timmar varje skoldag - så ser jag inte hur det ska gå "ihop".
    Om du fick jobb på skolorten och arbetsgivaren hjälpte dig hitta bostad - då skulle det lösa sig i så fall. Vi hoppas på en sådan tur och håller tummarna!