Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan, eftersom Personalvetare är ett av de icke-reglerade yrken, då finns det inte några strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Det blir upp till varje arbetsgivare att anställa med vilken utbildning hen vill.
    Ett tips jag kan är att du kan försöka "efterlikna" ngt av personalvetarprogrammen, alltså försöka hitta de kurser som ingår i det programmet - på distans eller på de lärosäten dit du kan pendla. Ett annat tips är att du läser ekonomi + arbetsrätt och kompletterar med kurser i gruppdynamik och konflikthantering.
    Du får gärna samråda med studievägledare som jobbar på de programmen som du vill (men ej kan) söka till.