Emmy

    Hej! Jag vill läsa till personalvetare på fristående kurser, jag kommer att arbeta samtidigt. Kan man göra det? Vilka kurser ska jag läsa då? Sedan - kan man få ett intyg på att man läst till personalvetare om man läser kurserna fristående? Med vänlig hälsning, Emmy

    • :

      Hej Emmy!

      Det är inte förbjudet att läsa på högskola och jobba samtidigt. Pluggar du heltid och jobbar på det kan det dock bli svårt att hänga med i studierna. Emellertid är det du som känner dig bäst och vet vad du klarar av, så känner du att det funkar, så kör på. Tänk dock på gällande CSN, och att årsinkomster som överstiger en viss nivå kan påverka dina studiemedel. För det är det bäst att du kontaktar CSN för mer information.

      När det kommer till att läsa personalvetare så är yrkestiteln inte skyddad, vilket betyder att vem som helst oavsett utbildning kan kalla sig för det. Därav kan personalvetarprogrammen skilja sig en hel del i både examensbenämning och utbildningsinnehåll. Därav är det viktigt att du kontaktar SYV på aktuellt lärosäte för att planera om vilka kurser du bör läsa för att få ut en viss examen. På det sättet kommer du ha en säker plan på vad du behöver läsa för att sedan kunna söka om ett examensbevis.

      MVH, Brendan (ej SYV)

    • :

      Hej! Tusen tack för svar, CSN hade jag inte ett tanke på.

      Jag kontaktar SYV på aktuell skola för att höra vilka kurser som krävs.

    • Anna : Bra. Gör så. Lycka till! Hör av dig sen och berätta hur det går. FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    • :

      Hej!

      SYV hade semester nu, men jag återkommer när jag fått svar

    • Mikael : Visst, det är nu semestertider. Återkom när du vill/kan och oavsett vad du bestämmer dig för att göra - LYCKA TILL!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emmy,
    yrket Personalvetare är ett av de många yrken som i Sverige är "icke-reglerat", vilket betyder att ingen legitimation finns för det yrket, och inga specifika strikta krav som skulle vara fastställa för hela Sverige, utan varje arbetsgivare får fritt bestämma vem hen anställer, och det gör det väldigt svårt att ge råd angående "vägar till yrket".
    Det vi ser är att folk med diverse olika utbildningar jobbar som personalvetare. T.ex är det inte ovanligt att man i grunden har ekonomisk utbildning (t.ex kandidat i ekonomi) och vid sidan av kurser i juridik, konflikthantering, gruppdynamik, och så skaffar man sig kunskaper i lönehanteringsfrågorna (t.ex lär sig några löneutbetalningsprogram - vilket är alltid ett plus om man söker jobb som "personalare"). På vissa arbetsplatser krävs det att man har körkort (konstigt nog, kan man tänka - men anledningen kan vara att anläggningar där personal jobbar ligger så pass långt ute dit det är svårt att komma med kollektiva färdmedel så önskar arbetsgivare (eller t o m kräver) att man ska ha körkort för att kunna jobba som "personalare" hos dem).

    Det kan i första hand kan rekommendera är att antingen söka till kandidatprogram i ekonom och planera för att komplettera med kurser inom olika ämnen (enligt förslag i mitt svar - ovan) eller söka till personalvetarprogrammen som är högskoleprogram på oftast 3 år. Och om man inte vill eller kan läsa på ett program, så kan man försöka läsa de kurser som ingår i programmet som fristående kurser (då tittar man på vilka kurser som ingår i programmet och försöker hitta dem som fristående). Att prata med studievägledare på de institutioner där personalvetarprogrammen ges är också en mycket bra idé, vilket jag varmt rekommenderar att göra.