Esin
    Min kompis är väldigt intresserad av att jobba som personalvetare, speciellt inom rekrytering och organisationsutveckling. Hon skulle också vilja studera i Uppsala. Men då hon läste vad programmet hade för upplägg såg hon en termin av företagsekonomi.

    Hon undra om det finns något sätt att ta bort denna kurs och läsa en annan kurs på samma program eller kan hon läsa ett annat program som leder till liknande jobbmöjligheter?

    Tack på förhand :-)
    • Ludmila :

      Om det inte är en valbar termin inom ett högskoleprogram, då brukar man inte kunna byta ut den, men fråga gärna studievägledare på just det programmet. Det är den institutionen där man tar ut examen, som bestämmer vilka kurser som måste ingå och vilka kurser som är valbara. Stor frihet har olika lärosäten i den frågan. Det är nog ingen annan än just de utbildnignsansvariga på just den utbildningen som kan ge svar på den frågan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Esin,
    yrket PERSONALVETARE är i Sverige icke-reglerat. Det betyder att strikta bestämmelser om vilken utbildning krävs - saknas. Varje arbetsgivae får själv bestämma vem hen anställer och vilken utbildning som hen tycker är OK att ha för att få jobbet.
    Det är lättare för arbetsgivare att snabbt få uppfattning om vad personen kan om arbetssökande kan uppvisa examen inom personalvetenskap, t.ex kandidatexamen från personalvetarprogrammet. Annars så är det inte förbjudet att söka jobb som personalvetare på grund av fristående kurser - men arbetsgivare har ofta inte tid och lust att läsa långa listor på kurser som personen har läst och försöka sätta sig in i vad personen faktiskt kan som resultat av sina studier.
    Därför är det många ggr fördelaktigt att sikta på examen - i första hand kandidatexamen men om man efter 3 år på högskola-universitet ej får jobb kan man då försöka läsa mer: magister eller masterprogram och hoppas att få jobb efter utbildningen på avancerad nivå.
    Ang. vilka kurser som ska ingå i examen - är det, precis som L. skriver i kommentaren till din fråga - varje lärosäte: högskola eller universitet som bestämmer självt. I alla fall till en mycket stor del. De "ramar" som finns för kandidatexamen är att den måste omfatta 3 års studier på heltid och att minst hälften (alltså 90 högskolepoäng, 3 terminer på heltid) måste vara inom "huvudämnet". Och även kandidatkurs måste genomgår med godkänt resultat; vilka de resterande poängen är, alltså inom vilka ämnen - är det upp till just det lärosäte att bestämma.
    Du och din kompis kan få olika svar på olika lärosäten: högskolor och universitet. Och det svar man får på ett visst lärosäte är rätt svar, om man vill få examen från just den skolan.
     Läs gärna info på Framtid.se/yrke/personalvetare