Max
    Hej! Jag går vård- och omsorgsprogrammet årskurs ett och jag undrar om det är möjligt för mig att bli en personlig assisten genom detta program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Max,
    ja, personlig assistent är en av yrkesutgångar på Vård- och Omsorgsprogrammet.
    VO har inga inriktningar med det går att profilera sin utbildning genom att t.ex. läsa följande kurser inom Programfördjupningar (där du måste välja 500 poäng) och kurser inom Individuellt val (200 poäng):
    Socialpedagogik - 100 p.
    Psykologi 2b - 50 p
    Mental träning - 100 p.
    Människans säkerhet - 100 p.
    Psykiatri 2 - 200 p.
    Räddningsmedicin - 100 p.
    Teknik i vård och omsorg - 100 p.

    Här http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D541&sv.url=12.78280711d502730c1800072 finns det mycket bra information om yrket Personlig assistent.

    I fall du är intresserad att kika på eftergymnasiala utbildningar på området, så kan du titta in här: http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=12&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV