hej Monica,

    i Programplanen för HT kan man se att kursen Personlig försäjling 1 får ingå i examensbeviset som programfördjupande, så därför råder jag ta in den som just inom programfördjupning. Men annars, så spelar det inte så stor roll - om eleven har tillräckligt antal kurser inom programfördjupning, kan den kursen ingå som Individ.val. Att just den kursen finns att läsa på en viss gymnasieskola, eller inte - bör inte spela någon roll för utformningen av elevens examensbevis.

    Om eleven totalt sett har fler kurser än 2500p., alltså kommer ha U-kurser, utökade - då spelar det roll, för att som U-kurs (utökat program) kommer betyget i den kursen inte räknas in i elevens jämförelsetal (detta blir viktigt om eleven någon gång vill söka till svenska högskole-universitetsutbildningar).
    Vänligen
    ANNA