Carro
    Hej!

    Jag har en fråga till en vän som vill gå och läsa till personlig tränare i Malmö.
    Vilken utbildning ska han välja? Det finns så många!

    Med vänlig hälsning,
    Caroline
    • Therese : Hej!
    • Therese : Hur gammal är din vän? Ska vännen börja gymnasiet så rekommenderar jag att gå Barn och fritid
    • Carro : Han är 28 år :) så tänker en eftergymnasial utbildning. Och de brukar även kosta ? Då de inte är högskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Caroline!
    Som PT (personlig tränare) kan man arbeta efter många olika utbildningar.
    T.ex. finns det några på Folkhögskolor, se på https://www.folkhogskola.nu/Detaljerad-sokning/?q=Personlig%2Btränare&s=j
    Även med utbildning Sjuksköterska eller Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) som båda är högskoleutbildningar finns det exempel att folk jobbar som PT.
    Det finns YH Massageterapeut som också kan leda till att man kan få jobb som PT, se exempel på en sådan utbildning på http://www.yhguiden.se/utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massageterapeut
    och hela utbudet av YH finns på www.yhguiden.se

    Det finns inte någon garanti på att få jobb som PT, oavsett vilken utbildning man går. Om man kan tänka sig starta eget och bli sin egen arbetsgivare, bestämmer man själv vilken utbildning man tycker man behöver. Om man vill söka anställning, är det arbetsgivarens åsikt som är det viktigaste: vad just den arbetsgivaren tycker är en "bra utbildning" för en PT.
    Några gym- och träningsanläggningar har egna utbildningar och jag kan tänka mig att de anställer i första hand personer som gick just deras utbildning.

    Hoppas att mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    • Carro : Tack för svaret! :) kul att det fanns så många olika vägar att gå :)