Aso

    Jag har färdigt studerat Bygg gymnasiet på Peabskolan 2017. Nu vill jag studera till Pilot.mina frågor Är: 1-Det finns två ställeför att sudera, en på Lunds universitet och en till på yrkeshögskola , vad är skillnad mellan de? 2- vilka krav behöver det, jag har Engelska 6 men inte matte 2b eller fysik 1. Behöver matte C? 3-vilka andra krav behövs för att bli antagen? Vad är medicinsk krav? 4- Hur ska jag börja?? Vilka test måste man göra för att bli antagen?? Jag bor i Malmö so det är viktigt att jag studera i Skåne. Väldigt Tacksam för er tid snd svar , uppskattar mycket. Mvh Aso

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aso,
    i Skåne finns det yrkeshögskoleutbildning till pilot, utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning-ljungbyhed  som ska anta till starter i mars 2022 och mars 2023 och så finns det också en yrkeshögskoleutb.iVästerås, som utbildar till pilot-yrket.
    Skillnad på yrkeshögskoleutbildning till pilot och en "komersiell utbildning" är bl.a kostnader. För en komersiell utbildning betalar man cirka 1.000 000 kr. Och yrkeshögskoleutbildning är däremot gratis. Men det är också svårare att komma in på en yrkeshögskoleutbildning (alla vill ju få samma utbildning billigare/gratis så jag kan svårt att tro att ngn i Sverige söker direkt och endast till en komersiell utbildning, utan jag tror att alla söker i första hand till yrkeshögskoleutbildning, men kanske också till de komensiella - i andra hand... om de nu har råd med det).

    Behörighet till utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning-ljungbyhed inkluderar godkända betyg i matematik 3 och i fysik. Om du idag har betyget i matte 1a, läs matte 2 och sedan matte 3. Ansök till komvux om att få läsa matte 2 och 3. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Mitt råd är att du söker läsa matematik 2c och sedan 3c och att du också planerar för att läsa fysik 1a. Det är lättare att klara fysik 1a efter det att man klarade matematik 3 först.

    Akademiskt utbildning, kandidatprogrammet - jag ser att Lunds universitet erbjuder även kandidatprogrammet - se info på lu.se/lubas/i-uoh-lu-XGTRF-SEDE/L1060

    angående medicinska krav
    För att kunna bli pilot måste man vara helt frisk och ha god syn och hörsel + klara psykologiska tester. Hälsan kan förändras under "resans gång" därför rekommenderar jag att först klara av matematik 2c och 3c samt fysik 1a på komvux, vilket tar minst 17.5 veckor om man läser på heltid och först efter det planera för att genomgå med.test som brukar kallas för "medical klass I".