Ramo

    Hej, jag undrar om man kan bli pilot om man är dålig på engelska. Jag är jätte dålig på engelska och jag är rädd för att inte kunna klara mig pga min engelska. Jag har alla godkända ämnena som krävs för att kunna ansöka. Jag har alltid drömt att bli pilot och jag gillar verkligen det yrket men samtidigt jag är rädd att bara slösa pengar och tid och till slut inte kunna klara. Det är bara engelskan som jag är rädd för. Kan ni hjälpa mig vad jag ska göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    försök bli så bra på engelska som du kan bli! Engelska krävs inom många olika yrken, inte endast om man vill pilot!
    ***
    Mitt råd är att du deltar i t.ex "open day" inför ansökan till utbildning/osm-aviation-academy/trafikflygarutbildning, som enligt info på deras hemsida kommer äga rum 14 okt 2020.
    Du skriver att du är rädd att genomgå utbildning till pilot men sedan ej kunna jobba pga "dålig engelska"; just det skulle inte jag vara rädd för - för att om din engelska inte är tillräcklig, kommer du inte bli antagen till utbildningen - det är vad jag tror.
    Det är en så pass dyr och krävande utbildning att ingen (varken du, utbildaren eller samhället) vinner på att utbilda personer som sedan inte ska kunna jobba som piloter. Så den risken är nog obefintlig. Däremot risken att inte bli antagen pga otillräckliga kunskaper i engelska är betydligt större, därför råder jag dig bli så bra på engelska som du kan bli! Prata med läraren i engelska och be om råd som blir anpassade till just dig, med de förutsättningar som just du har.
    Allmänna tips om studieteknik finner du på gymnasieguiden.se/studieteknik