Hanna
    Hej! Jag har ställt denna frågan tidigare men har inte känt att jag riktigt fått svar på min fråga. Jag undrar ifall naturkunskapslärare för gymnasiet även får undervisa i kemi/biologi/fysik på högstadienivå? Alltså har man då behörigheten att även undervisa på högstadiet 7-9?

    Linnea
    • Mikael : Läs mitt utökade svar. Motstridiga besked. Du ställde en svår fråga! :)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Jag kan inte så här "på raka arm" svara på din fråga, tyvärr.

    Jag måste samråda med kollegorna och återkommer. Än så länge vill jag ge dig info om att störst brist förväntas bli (om några år) bland lärare för lägre åldrar - åk 1-3 på grundskola och på mellanstadiet, dvs åk 4 -6.

    Hälsningar och vi hörs!
    Mikael SYV
    Hej igen!
    Nu fick vi svar (per mail) från en vägledare på Lärarutbildningen på annan ort som - på din fråga - svarar så här:
    "Tror inte man blir behörig på högstadiet i vardera undervisningsämne, tror inte poängen räcker
    Är osäker och skickar därför din fråga vidare till lärarutbildningsnämnden."

    Det är alltså en ganska svår fråga som du ställde. Vägledare på lärarutbildningar svarar olika, de är inte överens. Vi fortsätter utreda frågan och återkommer.

    Bästa hälsningar
    Mikael
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!
    Nu har vi djupdykt i frågan som du ställde och konsulterade med ett stort antal vägledare på olika lärarutbildningar och kom fram till följande:
    Svar på din fråga beror på hur många högskolepoäng en blivande lärare har läst i olika ämnen, man kan ha läst fler högskolepoäng än vad som är minimikravet i nk-inriktningen.

    Först och främst så blir man automatiskt behörig att undervisa i det ämnet i åk7-9, i vilket man har läst minst 45 högskolepoäng, då det krävs 45 hp (högskolepoäng) för att bli behörig att undervisa på högstadiet i fysik, kemi och biologi.

    En gymnasielärare i Naturkunskap är ej automatiskt behörig i fysik, biologi eller kemi på högstadiet. Komplettering kan behövas. Man bör komplettera upp till 45 hp i varje ämne.

    Jag har på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen (i slutet, bläddra längst ner) kompletterat med info, som vi fick fram pga du ställde frågan till oss. Tack, Linnéa, för att du uppmärksammade oss på en svår fråga som säkert många andra också vill få svar på!

    Sammanfattning:
    en behörig gymnasielärare i naturkunskap är också automatiskt behörig att undervisa på högstadiet i de ämnen där hen har uppnått minst 45 hp.

    Läs även längst ner på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen
    Återkom gärna om ngt. fortfarande är oklart. Annars så kan vi säga att "problemet" är nu löst, vi fick svar på frågan!

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Tack så mycket att ni tog er tiden att svara på min fråga!
    • Mikael : Hej Linnéa! Det visar sig att det är ännu mycket mer komplicerat än vi trodde!!! Nu visar dig sig att antal högskolepoäng i kemi, fysik och biologi inom inriktningen "gymnasielärare i naturkunskap" kan VARIERA mellan olika lärarhögskolor! Det finns alltså varianter på några orter där man läser 30 hp i vardera ämnen: kemi, fysik och biologi och då räcker det inte för behörighet att undervisa på grundskolan. Man måste ha minst 45 högskolepoäng i kemi, fysik och biologi (i varje av de ämnen) för att bli behörig på grundskola. Du kan t.ex göra så här: läsa 45 hp i fysik, kemi och biologi först (vilket tar 4,5 terminer = 2 år och en halv termin) och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, som tar 3 terminer. Då borde du bli behörig i naturkunskap på gymnasiet och i fysik, kemi och biologi på grundskola. Vi ska nu ändra lite i det svaret som du fick tidigare idag - så att andra som läser det svaret får rätt information.