A
    Hej! Studievägledaren på min skola kunde inte hjälpa mig, så jag vänder mig till er. Jag ska söka Kemi 1/2+Biologi 1/2+Fysik 1/2 samt Matte 3/4 på komvux eftersom att jag vill att de ska räknas in i mitt studieintyg. Men hur blir det om jag vill läsa Matte 3 och 4-kurserna först innan jag går vidare och läser resten? Hur ska man gå tillväga om man vill läsa en kurs i taget? Det verkar som att man endast kan läsa dessa kurser samtidigt om man kollar på kurskatalogen på goteborg.alvis.gotit.se, med tanke på att de alla har samma kursstart och kursslut. Hur ska jag gå tillväga?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Om du vill ha lärarledd undervisning, då är det dagtid eller kvällstid under en hel termin man läser.

    Om du vill läsa en kurs i taget, får du i så fal läsa på "flex" eller på distans. Det innebär att du läser "på egen hand" och har lärare som Handledare. Skillnad mellan "flex" och distans är att på "flex" finns det möjlighet att gå till skolan och träffa din lärare/handledare under vissa förutbestämda tider. På distans finns det ingen att träffa, utan du kan ha mest mail/internet-kontakt och möjligtvis telefon-kontakt.

    Tyvärr så tror jag inte det är möjligt att ha lärarledd undervisning en kurs i taget.

    Du kan också få hjälp på Studievägledningen på Rosenlundsg. i Göteborg, se info här >>

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare