Linnea
    Hej, jag har en fråga om platsgaranti och naturvetenskapligt/tekniskt basår.

    Jag har gått samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet och har är snart klar med Ma3b på komvux, och var lite intresserad av tex det naturvetenskapliga/teknisk vasår på tex göteborgs universitet , chalmers och Uppsala som ger platsgaranti till några utbildningar jag var intresserad av. Men jag undrar om man blir antagen till någon av respektive basår får man platsgaranti på någon av de utbildningar som gäller för det och på så sätt kommer in på en utbildning via den urvalsgruppen?

    /Linnea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    basår på högskolenivå hör till de så kallade "För-utbildningar" och det är varje lärosäte som ganska fritt får bestämma vad som gäller. Lärosätena kan också ändra sina lokala regler i princip när som...
    Det speciella med Chalmers är att det är ett privat lärosäte: och de har bestämt att inte räkna med meritpoängen, exempelvis... de kan också bestämma ngt. annat i framtiden.

    Det gäller alltså att noga läsa på lärosätenas egna hemsidor och ställa frågor direkt till personal på det aktuella lärosäte.

    Ang. Platsgaranti - man måste med godkät resultat genomföra hela basåret - för att bli aktuell för platsgaranti. Konkurrens kan uppstå ändå... om antal sökande som har fått platsgaranti är fler än antal utbildningsplatser... Platsgaranti ges vanligtvis på "någon utbildning", dvs att man kan givetvis Önska exakt Vilken utbildning man vill gå, men i fall det inte blir möjligt - blir man "placerad" på "någon" av lärosätets utbildningar i så fall. Men alla de detaljerna är det bättre att ta med det aktuella lärosäte direkt.
    Du får annars söka även andra utbildningar - på samma eller på andra lärosäten, helt oavsett om du får platsgaranti och konkurrera med egna meriter.

    Som sagt, får varje lärosäte ganska fritt bestämma kring sina förutbildningar (basår). De kan ex. ändra behörighetskraven; eller t o m helt ta bort ett eller flera basår från sina utbud. Det är inte obligatoriskt för lärosätena att erbjuda basår.
    Vänligen
    ANNA