matilda
    Hej! Jag vill bli fastighetsmäklare. Tyvärr finns ju utbildningen bara på några få orter och inte distans.

    På mäklarsamfundets hemsida står följande:

    ”Utbildningen ska omfatta minst 120 högskolepoäng (hp) fördelade på följande kunskapsområden:

    fastighetsförmedling (minst 30 hp)
    civilrätt (minst 15 hp)
    fastighetsrätt (minst 15 hp)
    skatterätt (minst 7,5 hp)
    ekonomi (minst 15 hp)
    byggnadsteknik (minst 7,5 hp)
    fastighetsvärdering (minst 7,5 hp)
    Resterande 22,5 hp ska vara fördjupning eller breddning inom något av de nämnda kunskapsområdena eller inom nationalekonomi. ”

    Betyder det då att om man läser 120hp i form av de kurser dom listat samt fördjupning ex nationalekonomi, kan man då bli registrerad och ”fullutbildad” mäklare? Eller måste man gå en komplett utbildning som heter fastighetsmäklare i ex Gävle?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    du kan utgå från info på Mäklarsamfundets hemsida; det är de som bestämmer om vem som kan få bli Fastighetsmäklare >> i Sverige.
    Det är dock bekvämare och säkrare att läsa ett program; detta bland annat för att i fall reglerna ändras, kommer progrmmet att anpassa sig till de nya reglerna.
    En annan orsak till varför det är "bättre" att läsa ett program, är att du annars måste söka separat till varje kurs. Och vad händer om du inte kommer in på "nästa kurs" - det kan då bli Stopp på vägen ... Platsgaranti på kurser har man endast om man läser ett program; men inte annars.

    Dock finns det exempel på verksamma fastighetsmäklare som lyckades sätta ihop utbildning av fristående kurser. De hade tur. Om du kommer ha lika mycket tur, kan inte vi på Fråga SYV säga... någon/några av kurser kan exemeplvis i framtiden ges Bundet/på plats, endast - och på en ort, som ligger långt borta - vad gör man då? Ska man flytta får att läsa en termin eler kanske t o m en halvtermin?

    Sammanfattning
    Antingen så chansar du och söker fristående kurser och hoppas på att det går bra hela vägen. Eller så försöker du i första hand komma in på ett program. Jag personligen skulle välja i första hand försöka komma på ett program.

    hälsningar
    Peter syv