Stina
    Hej,
    Om man läser en 30hp kurs på universitet, finns det då möjlighet att "plocka" ut exempelvis 7,5hp (en termin på 4 kurser, 7,5 *4) för att använda i sin examen? Har läst mer än som behövs för att få ta min examen men skulle vilja använda vissa delar ur vissa kurser för att få en så bra examen som möjligt, för mitt intresseområde.
    Eller används kursen endast i sin helhet? Är det i så fall samma regler för alla kurser?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina; som en sakkunnig på område förklarade för oss, så används högskolekurser i sin helhet; man kan alltså inte plocka ut delar av kurser för att använda i en examen.
    Men du får givetvis, om du vill, fråga studievägledare på just det lärosäte där du planerar ta ut din examen. Svenska lärosäten åtnjuter den så kallade "akademisk frihet" vilket bl a betyder att varje högskola och universitet får inom vissa ramar skapa sina egna regler. Jag blir dock förvånad om ditt lärosäte svarar att det skulle gå bra att plocka delar av kurser - in i examina... men du förlorar inget på att ställa den frågan.

    Vänligen
    Julia syv