Adam
    Jag har besluts ångest över vilken skola jag ska välja och även hur jag ska tänka. Jag vill helst av allt gå design produkt utveckling men då kommer jag gå helt ensam utan några jag känner och folket på den skolan är inte riktigt min typ så ist funderar jag på att gå ekonomi hvitfeldtska med vänner och roligt folk men då går jag inte det jag helst vill men har ändå roligt. Så mitt val är mellan det skolämnerna jag tycker är roligt men om jag ändå inte har kul men några andra blir inte skol arbetet heller bra eller så går jag något som är okej men inte vill jobba med i framtiden men ändå har skitroligt och gör det bästa? Väldigt lång text hehe?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Adam!

    Jag skulle välja rätt för mig utbildning. Om dina vänner är riktiga vänner, kommer ni inte ifrån varandra. Ni kan umgås utanför skolan.

    På gymnasiet kan du skaffa dig nya vänner och behåller du de gamla - då har du många vänner. På den utbildningen som du verkligen är intresserad av kommer folk gå som är intresserade av samma saker och genom gemensamma intressen blir ni kompisar.

    Att komma ifrån tryggheten som du har i dina "gamla kompisar" tycker jag är en bra träning inför vuxenlivet där man ofta slängs in i nya okända sammanhang - t.ex. på arbetsplatsen.

    Du är inte myndig och val till gymnasiet är det dina vårdnadshavare som gör (enligt Sveriges rikes lag). Glöm därför inte att förankra ditt val hos dina föräldrar.

    Ännu ett "argument" på varför jag tycker att det är bättre att välja "rätt utbildning framför kompisarna" är att det kan tyvärr hända saker (händer ibland) som gör att ni inte är så bra kompisar om ett tag - t.ex. om ett eller 2 år - och då "sitter du i sjön" på en utbildning som du valde på grund av kompisar som du inte längre har. Det kanske inte blir så, men det är ingen som kan garantera att ni är lika bra kompisar hela gymnasiet igenom.

    Det är vad jag tycker och hur jag skulle välja i din situation.

    Med vänlig hälsning
    Mikael