Sunmeet
    Hej Jag studerar sista året i nian, och funderar på att flytta till London med min familj början av andra året av gymnasium. Jag har tänkt att ta medical i framtiden för att bli läkare. Vilken linjen är bäst att ta för att vara beredd för utmaningar där, eftersom de har högre nivåer?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det program där du direkt får alla kurser du behöver för att söka läkarutbildningen här i Sverige är Naturvetenskapliga programmet. Men om du tänker att du ska plugga gymnasiet i London så kanske du kan börja med att titta på ett IB-progra, - International Baccalaurete. Det är en internationell gymnasieutbildning som finns i hela världen http://www.ibo.org/ - en skola som har det programmet ligger bl.a i Nacka http://www.ybc-nacka.se/program/ib-programmet

    På IB kan du även läsa kurser som ger behörighet till läkarutbildningen.

    Om du börjar IB här i Sverige så kanske du kan fortsätta och avsluta gymnasiet i London om de har en IB skola där.

    Lena, Syv