Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sobhie,

    Om yrket Modersmålslärare var god se - Framtid.se/yrke/modersmalslarare - där det bl.a finns avsnitt UTBILDNING där det förklaras vilken utbildning krävs för att bli BEHÖRIG modersmålslärare.
    När det är lärarbrist, så kan man få jobb som Obehörig lärare och bla som obehörig modersmålslärare. Att få ut Lärarexamen tar minst 3 år om man studerar på heltid.
    Att jobba mycket och samtidigt studera på heltid - brukar inte funka, även om man läser på distans. Det är tufft nog att jobba mycket och läsa på halvtid... det som brukar funka är att Jobba mycket och läsa på 25% av studietakt (det tar i så fall endast 10 timmar per vecka - att lägga på studierna); men i så fall skullt det  ta minst 12 år att kunna ta ut lärarexamen.

    Du får gärna kontakta

    Lärarprogrammens studievägledning på Uppsala Universitet

    von Kraemers allé 1, Uppsala

    Box 2136, 750 02 Uppsala

    [email protected]

    Telefon: 018-471 14 99