Nomin

    Hej! Jag går ettan på gymnasiet och trivs inte, är allmänt trött och mår väldigt dåligt av att gå till skolan. Jag vill studera distans i tvåan på Korrespondens Gymnasium och undrar om det är svårt att komma in och för och nackdelar med distans gymnasium.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nomin,
    du förlorar inget på att göra Ansökan till Korr-on-line, sedan - även om du kommer in - kan du ändå välja att stanna på din nuvarande skola (din gymn.skola får skriva av dig endast om du skolkar för mycket eller om skolan får anmälan från dig om att du vill bli avskriven - annars har du rätt att fullfölja utbildning pga du en gång blev Antagen till den).
    Det är först om du får besked ANTAGEN på Korr, som det blir en realistisk fråga för dig - att acceptera den nya platsen på Korr eller välja stanna kvar på din nuvarande skola.

    Du frågar om nackdelarna med distansstudier på gymnasiet:
    - det krävs mycket disciplin att sätta sig vid dator och studera 40 timmar/veckan (det är ju heltidsstudier, även om de är på distans);
    - om det är Naturvet.programmet man läser på Korr, måste du åka till skolan för att genomföra "labbar";
    och sist - Studenten? Avslutning i år3, om det är viktigt för dig att springa från skolan med mössan på, åka på studentflaket mm. så kan det bli ett problem... för hur gör man det när man läste på distans och dina "klasskamrater" bor i hela Sverige?