Adam

    Hej, jag går första året på sam med inriktningen samhällsvetenskap och juridik. Jag är väldigt intresserad av politik och lag samt har betyg över medel. Vad kan man plugga efter gymnasiet inom dessa områden som t.ex konsult, jurist eller nationalekonom/mäklare och vad som krävs för dessa yrken. Mvh

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Adam;

    det finns hundratals (kanske t om tusentals) olika yrken och utbildningar som du kan bli behörig till på din nuvarande utbildning.
    För fastighetsmäklarprogrammet kommer du behöva bl.a godkänt betyg i matematik 3 (det är en kurs som inte läses på Samh-programmet som obligatorisk kurs) - försök välja den kursen att läsa. Matematik 3b i så fall. (Matte 3c är mer inriktad på naturetenskap och läses på Naturvet. och Teknikrammet).

    Kika också gärna på många olika yrken på www.framtid.se - en sida med över 2.000 yrken beskrivna och de flesta uppges också vilken utbildning som krävs eller rekommenderas.
    mvh
    SYV