Amanda
    Jag vill plugga till civilekonom antingen på Luleå tekniska universitet eller på Umeå universitet. På LTU kommer jag in med god marginal, men till UMU är det precis på gränsen. Däremot erbjuder UMU ett antal civilekonomprogram med inriktning, vilka jag förmodligen (om inte antagningspoängen höjs drastiskt) kommer in på. Helst av allt vill jag plugga i Umeå, men har fått för mig att det är lite begränsande att läsa ett ekonomiprogram med en förbestämd inriktning. Samtidigt räknas UMU kanske mer som en handelshögskola än LTU.. Hur ska jag tänka här?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Vad tycker du om att söka till Umeå som första alternativet och till Luleå - i andra hand?

    Du vill ju läsa i Umeå (helst) - som du själv skriver i din fråga. Men om du inte kommer in i Umeå (pga antagningsgränsen kanske hamnar lite över den summan Meritvärde som du har) - då kommer du in i Luleå (på ditt andra alternativ).

    Se också om du kan söka ännu fler alternativ (för särerhets skull). Det är möjligt att söka upp till 20 alternativ i ansökan till högskola/universitet.

    Så skulle jag utforma min ansökan om jag var i "dina skor", tror jag :).

    Du kan också samråda med Studievägledare på de två universitet som du vill söka till. Mycket intressant vad de skulle svara! Du får hemskt gärna höra av dig & berätta vad du får för svar från dem!

    Bästa hälsningar & lycka till med din ansökan till högskoleutbildningar!

    ANNA