sandra
    Hej!
    Jag är 17 år gammal och har haft det jobbigt hemma vilket gick ut över skolan. Jag har tappat mer eller mindre hela högstadiet pga det. Började inte gymnasiet då mina klasskompisar gjorde de eftersom jag inte fick slutbetyg. Nu känner jag att jag vill börja plugga/jobba upp ämnena så jag inte känner mig helt värdelös (vilket jag gör nu). Har du tips/råd om hur jag kan göra ? Vill ha en framtid lixom.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland är livet lite krokigt - men när det gäller studier kan man ofta räta ut det krokiga och har man bara viljan och motivationen och inte ger upp så fort det blir motigt (för det blir det garanterat ibland) så brukar saker och ting ordna sig.

    Du kan göra lite olika saker - antingen tar du kontakt med din gamla Syv på grundskolan som kanske kan hjälpa dig och få in dig på ett sk Introduktionsprogram på gymnasiet. Där kan du läsa upp ämnen, praktisera och till och med börja läsa lite gymnasiekurser - det kan se lite olika ut från olika skolor. Syftet är olika - antingen läsa upp så man komma in på nationellt program på gymnasiet eller så siktar man mer på att bli anställningsbar som man brukar säga.

    Du kan även kontakta ditt lokala gymnasium direkt som har dessa Introduktionsprogram, dom brukar ha Syvare som säkert kan hjälpa dig

    Eller så kontaktar du den person på kommunen som är ansvarig för de ungdomar under tjugo som inte går på gymnasiet - dom är skyldiga att vägleda dig och hjälpa dig fram till studier. Gå in på din hemkommuns hemsida där brukar det finnas en gymnasieavdelning som du kan vända dig till. Lycka till!/Lena, Syv