Stacy Ogechukwu

    Hur ansöker man för fristånde kurser vid sidan om sitt program? Jag vill ansöka till jurist programmet och national ekonomi 1 vid sida om det, hur gör jag det? Hur många hp få jag läsa per termin? Om det är så att jag läser redan 30 hp (per termin) från min jurist program kan jag läsa en national ek kurs (30 hp) som är på halvfart.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stacy,
    enligt info från Antagning.se - kan de anta läsa på högskolenivå till max 45 hp per termin, alltså 150% av studietakts-studier (vilket = en heltidsutbildning och en halvtidsutbildning eller 3 st. halvtidsutbildningar...).
    Om du i din ansökan på www.antagning.se lägger Juristprogrammet och även en kurs i företagsekonomi som går på halvtid (15 hp per termin) då borde du kunna (i fall ditt meritvärde räcker till) antas både till juristprogrammet Och till kursen i företagsekonomi (om kursen ges på 50% studietakt, alltså 15 hp per termin).

    Det du behöver tänka på är att lägga de utbildningar du helst vill komma in på Högst upp som dina första och andra alternativ och sedan kan du ha ännu 10 andra alternativ också - i "fallande grad" (den utbildning som du "i värsta fall" kan tänka dig läsa, lägger du som sista alternativet).

    Vänligen och Lycka till!
    Julia

    • : I beskrivningen av kursen stå det att den ger 30 hp men det står också att det är på 50%, så halv fart. Kan jag då har den vid sida om juristprogrammet för att det är havlfart så det blir troligen ett år kurs (så 15 hp per termin). Är detta rätt eller räknas kursen fortfarande som 30 hp per termin?
    • Julia : Om man läser 30hp på 2 terminer då läser man 15 hp per termin, alltså läser på halvtid.
    • Julia : Kan bli tufft att läsa så pass mycket. Heltidsstudier är 40 timmar per vecka och om du även samtidigt vill läsa ännu en halvtidsutbildning, blir det att studera 60 timmar per vecka; det är rätt tufft. se till att inte "gå in i väggen"! Man kan överanstränga sig och bli sjuk av det. Om du inte har tidigare erfarenhet av högskolestudier, läs första terminen ej mer än på endast heltid (är mitt råd).
    • : Tack för svaret och rådet!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer