Leon

    Hej, jag heter leon och skulle gärna vilja plugga på gymnasiet. Det är så att jag för närvarande lever i Tyskland. Jag har gått klart grundskolan här i Tyskland och nu vill jag gärna ta nästa steg och börja på gymnasiet. Jag undrar om jag är behörig att plugga på distans, jag har sett att det finns olika utbud för olika gymnasieprogram. Jag skulle gärna plugga hemmifrån. Är jag behörig till att anmäla mig till en sådan online gymnasieutbildning? Tack I förväg Leon

    • SYV-besökare : Vad är din exakta ålder (när fyller du 20 år, under vilket kalenderår)? Det kan bli avgörande för möjlighet för dig att kunna bli antagen till gymnasiet.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej! från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år hör du till Komvux, kommunal vuxenutbildningen och inte längre till gymnasieskolan. Du måste alltså hinna påbörja din gymnasial utbildning innan 1 juli det året som du fyller 20 år. Om du redan nu är 20 år eller om du fyller 20 år under kalenderåret 2021, är du för gammal för gymnasiet, utan bör söka till komvux i den kommunen där du i Sverige är folkbokförd.
    Annars, om du är yngre och skulle hinna påbörja i augusti 2021 läsa på gymnasiet (alltså om du fyller 20 år senare än under 2021), se information om Korrespondensgymnasiet.