Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kevin,
    på egen hand, om du inte vill eller kan ta hjälp av kurator eller rektor på din skola eller av utbildningsförvaltningen i din kommun, så kan du kontakta de skolorna dit du vill byta och fråga om de har ledig plats på samma utbildning i Uppsala - som du nu går i Stockholm.
    Du skriver att du går Ekonomiprogrammet, men jag vet inte vilken inriktning på EK - ekonomi eller juridik?
    Enl. våra uppgifter, finns EK i Uppsala på 7 st. olika gymnasieskolor>>>.

    Jensen i Uppsala>> erbjuder båda inriktningar på EK. Kunskapsgymnasiet>> - likaså. >>>Thoren Business, som också erbjuder båda inr. på EK, har öppet hus den 10 febr., som du kan besöka och passa på fråga om de har ledig plats i åk2 på Ekonomiprogrammet.

    Om inga lediga platser finns eller om rektor - av någon anledning - inte vill ta in en ny elev, vilket hen har rätt att göra, även om ledig plats på skolan finns.. då är det inte mycket du kan göra på egen hand, utan hjälp från utbildningsförvaltningen i din "hemkommun". Med "hemkommunen" menas det den kommunen där du är folkbokförd.
    ______
    Du frågar om vad för sort stöd som kan ges. Är det ekonomisk stöd för att du ska kunna pendla? Eller är det en annan sort stöd du undrar över?
    Beroende på vad som har hänt (varför du tycker att skolmiljön inte funkar) så kan olika sorters resurser/hjälp/stöd finnas att tillgå.
    Du kan alltid prata med kurator eller med rektor på din skola; även SYV, din klasslärare och andra lärare samt skolvärd/värdinna eller studiepedagog/studiehandledare (om ni har några sådana på skolan) kan ge bra tips och råd
    Bästa hälsningar
    L. :)

    Liselotte
    • : Jag går båda inriktningarna i ett, där man får välja antingen jurdik eller ekonomi inriktningen i 2an beroende på vad man vill själv. Med form av stöd så menar jag främst någon form av boende i.o.m. familjesituationen och att pendlandet mellan stockholm/uppsala ej skulle ge någon effekt i det. Jag Vill även plugga högskola i Uppsala och därför skulle det passa också. mvh Kevin.
    • Anna : Det är en svår bostadssituation i hela Sverige och i de "universitetsstäderna" är situationen ännu värre. Vem skulle kunna fixa bostad till dig, vad har du för tankar kring det? och vem ska betala hyra och andra omkostnader, som el t.ex...? och så andra utgifter som du kommer att ha... Socialtjänsten i din hemkommun /där du är folkbokförd/ kan du prata med och fråga vad de kan hjälpa till med. Enligt vår erfarenhet krävs det rätt svåra situationer för att socialtänsten ska kunna hitta boende... för att det är tyvärr många personer som av olika anledningar är i behov av boende, ex. familjer med små barn som bor i princip "på gatan", funktionshindrade, misshandlade kvinnor och många andra behövande. Jag vet givetvis inte vilken är din situation; och det behöver du inte skriva här på forumet.. utan berätta det för socialtjänsten i din hemkommun i stället. Du kan börja med kurator på din skola. Kurator kan förmedla kontakt till Socialtjänsten i din kommun. Lycka till!
    • Anna : Om du tror att du ändå kan pendla till Uppsala, det är i så fall det är "lönt" att fråga rektorer i Uppsala om de kan ta in dig. I annat fall bör du börja med att försöka fixa bostad. Om du sedan skriver in dig i Uppsala - så blir Uppsala din "hemkommun" och då brukar utbildningsförvaltningen fixa in en plats på gymnasiet /ofta på en kommunal skola och inte på en skola som du väljer, utan på "någon skola" på samma utbildning som eleven gick i sin "gamla stad", men utbildningsförvaltningen i Uppsala kan också bedöma att det är möjligt för dig att pendla - och att du med det kan fortsätta utbildning på din nuvarande skola. Det är tufft! Det finns många behövande och resurser räcker tyvärr inte åt alla. Ibland kan man ha tur och ibland måste man kämpa jättehårt och jättelänge ... men ändå inte veta om det blir ett positivt resultat av kampen! suck... :(