Hej! Gå på gymnasiet är i Sverige frivilligt. Vill man gå på gymnasiet utomlands behöver man ordna det själv, oftast är det vårdnadshavare som ordnar. Du måste vara 18 år för att få bestämma var du bor. Om dina vårdnadshavare vill köpa bostad i Skottland eller i ett annat land, är upp till dem. Har du skälv råd köpa bostad när du är 15 år?

    Varför vill du läsa just i Skottland? Har du släkt eller vänner där som kan hjälpa dig med info och med bostad?

    Det finns svenska gymnasieskolor utomlands - se https://www.gymnasieguiden.se/lan/utomlands

    Testa kontakta https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/swedish-school-london

    som förhoppningsvis kan ge info om studier i Skottland på gymnasiet då det är en skola i samma land, UK.

    • :

      Skottland är mycket bättre än Sverige på många olika sätt, och finare. Men inga släkningar där men jag tänkte plugga där efter gymnasiet på högskola så jag tänkte plugga där i gymnasiet också, tänker antagligen flytta dit när jag blir äldre så det är väll lika bra o börja nu.

    • Anna : Vad säger dina vårdnadshavare ? Du kommer behöva deras samtycke och mycket hjälp från dem på olika sätt, bland annat ekonomiskt.