Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica!
    Om du genomgår 3-årig utbildning på gymnasiets nationellt program, ej hoppar av - borde du få ut Studiebevis (hur många F eller "streck" du får borde inte spela roll). Studiebevis ger inte behörighet till eftergymnasiala utbildningar, men yrkeshögskola kan göra undantag (högskola-universitet i Sverige kan inte göra det). Så, du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar, om du vill. Se i så fall utbud på www.yhguiden.se
    Med ett studiebevis kan du bli antagen till komvux och påbörja läsa där även innan 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år. På så sätt är det viktigt för dig att få ut just studiebevis och inte studieintyg. För att få 100% korrekt svar om vilket dokument du kommer att få fråga SYV på din gymnasieskola.

    Studie- och yrkesvägledare