jessica

    Hej, jag har nyss anländt i Sverige och tänker jobba med mitt yrkesutbildning från Syrien, jag är 33 år, jag hade pluggat engelsk litteratur i fyra år. och då frågar jag hur jag kompletterar och vad jag behöver plugga osv. tacksam för ditt svar!

    • Liselotte : Vad vill du jobba "som" (alltså inom vilket yrke) i Sverige?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    om du planerar bo och jobba i Sverige, så är det bra (och ibland helt nödvändigt) att kunna tillräckligt mycket svenska, alltså prata och skriva, förstå vad folk säger och förstå skrivna texter på svenska. Hur mycket svenska kan du nu?
    För att komplettera din utbildning på högskolenivå (på högskola eller universitet) - om undervisningsspråk på utbildningen blir Svenska - behöver du ha kunskaper i svenska motsvarande tredje gymnasiekurs, SAS (svenska som andraspråk) 3.
    Du skriver att du har studerat engelsk litteratur i fyra år. Är det inom samma område som du vill studera och/eller jobba i Sverige eller vill du göra någonting annat, i så fall vad vill du jobba med? Kika gärna på många olika yrken, till exempel kan du börja med att läsa om följande yrken: yrket Lärare, Tolk, Översättare, Korrekturläsare, Bibliotekarie.

    Liselotte
    • : hej, jag vill kunna jobba med mitt utbildning (engelsk litteratur) igen. så då tänkte jag fråga måste jag plugga igen hela utbildningen eller finns bara några saker att komplettera eller plugga. jag kan inte prata svenska.
    • Mikael : På vilket sätt vill du jobba med engelsk litteratur? Undervisa? Forska? Översätta- i så fall mellan vilka språk: från engelska till vilket eller vilka språk?
    • : ämneslärare i engelska vill jag jobba med. jag vill veta alla steg som jag behöver för att bli det igen.
    • Julia : Om yrket Ämneslärare - var god läs på https://www.framtid.se/yrke/amnaslarare och jag ska nu skriva ett nytt svar till dig! :)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Ämneslärare på gymnasienivå i Sverige är oftast behörig att undervisa i två ämnen och på grundskolenivå - i 3 ämnen. För att bli "behörig lärare" behöver man få ut lärarlegitimation från Skolverket. I grunden för lärarlegitimationen ligger lärarexamen. Lärarexamen får man genom studier på lärarhögskolan. För att kunna komma in på högskoleutbildning behöver man ha "gymnasiekompetens" och vad gäller svenska språket ha godkänt betyg i tredje gymnasiekurs - SAS 3 eller klara TiSUS-test.

    Studier i Svenska för vuxna nybörjare:
    SFI - sedan Svenska som andraspråk (SAS) Grund - sedan SAS 1, 2 och 3. Man vänder sig till komvux i den kommunen där man är folkbokförd för att anmäla sig till SFI.

    Jag vill råda dig skicka dina betyg till UHR för värdering: Bedömning av utländsk utbildning. Du får svar om grundläggande behörighet och om särskild behörighet.
    Var god se information på uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning

    Sammanfattning
    Läs så mycket sveska du kan så snabbt du kan! För "formella studier" i svenska - anmäl dig till SFI på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Skicka samtidigt dina betyg till UHR för bedömning.

    • : Jag förstår, tack för förklaringen. så jag behöver ändå läsa på sfi även om jag ska bara undervisa i engelska?, jag tänkte fråga vad snabbast väg är och om det finns saker som mankan hoppa över?, behöver plugga hela utbildningen för gymnasielärare?, räcker det inte med att jag bara pluggar engelska, och som sagt jag har ett exam i engelsk litteratur. Tacksam för ditt hjälp
    • Anna : Att få kompetens som lärare handlar bland annat om Pedagogik och Didaktik (hur man lär ut) + betygssättning + elevens rättigheter + konflikthantering. Att man kan engelska är en del i yrket "Lärare i engelska". De andra viktiga delar är att förstå hur samhället i Sverige fungerar, vad som är rimligt att förvänta sig av eleverna, hur bemöter man elevernas och föräldrarnas klagomål, önskemål och diverse frågor. Ofta är man också "klasslärare" för någon klass och följer den klassen i alla ämnen. Man behöver kunna svenska mycket bra för att kunna kommunicera med t.ex föräldrar som kanske inte kan engelska alls och undervisa elever som är mycket dåliga på engelska (då man som lärare behöver förklara mycket för dem - på svenska).
    • Anna : angående "bara undervisa i engelska" så brukar man vara lärare i minst 2 ämnen. Det kan bli svårt att få heltidsanställning (även om undervisningsämne är Engelska) på en skola - det får i så fall bli en mycket stor skola och schemaläggning måste i så fall "kretsa kring" just dig som lärare i engelska, vilket är inte alltid möjligt. Alltså, vill man undervisa i ett ämne - så ska man vara beredd att jobba deltid eller hoppa mellan olika skolor (kan inte garanteras att få heltidsjobb). När det är lärarbrist kan man jobba som "obehörig lärare" alltså undervisa i ämnen där man inte är behörig - i alla fall under viss tid. Ska man bo och jobba i Sverige, oavsett inom vilket yrke - så rekommenderar jag försöka lära sig svenska så bra som möjligt. Det är sällan som man kan inom yrkeslivet i Sverige klara sig bra med utan att kunna svenska. Även om man lyckas få jobb på en skola där arbetsspråk är engelska, förekommer det ändå situationer när man behöver kunna kommunicera på svenska.
    • :

      jo absolut, att lära sig snacka svenska för kommunicerings skull är det inget som jag oroar mig för. men det som är svåra för mig är sfi, grundläggande och gymnasiet, då handlar det om gramatik och regler och sånt. det var det jag tänkte på, måste jag klara allt detta med sfi och gymnasieår osv..?

    • Anna : Om du ska läsa på högskolenivå i Sverige (för att komplettera din utbildning) - på ngn utbildning som ges på svenska, alltså med undervisningsspråk Svenska, då ställs det kraven på att klara TiSUS test eller få godkänt betyg i SAS 3, tredje gymnasiekurs i svenska; detta för att klara av ta till sig innehåll i utbildningen. Detta kan inte kringgås, tyvärr. Att läsa mot lärarexamen, i Sverige, på andra språk än svenska - känner vi inte ngn möjlighet till att göra. :(
    Läs alla kommentarer