elin.olsson
    Hej! Jag vill fråga om svårt är det att plugga (ekonomi) juridik på gymnasiet med svenska som ett andra språk? Jag kommer från USA och har varit i Sverige i två år. Just nu jag är nästan flytande i svenska, men jag har fortfarande svårt att tala eller förstå ibland. Jag har 277,5 i merit just nu så jag har kunnat vänja mig vid det svenska skolsystemet ganska bra men jag undrar om hur svårt det är och om det är möjligt att plugga juridik i gymnasiet om svenska är inte mitt modersmål. Tack så mycket!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna!
    Duktigt gjort av dig att du efter ganska kort tid i Sverige redan är flytande (eller nästan i alla fall) på svenska! Bra jobbat!
    Vad gäller språk och gymnasiestudier så lär du dig mer för varje dag; du blir ännu mer flytande på svenska när det blir dags att börja på gymnasiet! Jag vill därför råda dig så här: fortsätt göra ditt bästa och välj den gymnasieutbildning som du "brinner för", alltså som du tycker mest om! Om det är EK/juridik - sök den i så fall. Sök också till flera gymnasieskolor (om möjligt). Att man söker till gymnasiet och är behörig (har tillräckligt många godkända ämnen från grundskolan) betyder att man deltar i konkurrensen om utbildningsplats men man kan tyvärr förlora i konkurrensen, så det är bra att i sin gymnasieansökan ha flera skolor!
    Vad gäller läsa svenska på gymnasiet, så råder jag dig läsa SAS, svenska som andraspråk på gymnasiet (och inte lockas av att välja "vanlig svenska") - för dig blir det lättare att få högre betyg i SAS (pga svenska inte är ditt modersmål).
    Ett litet "problem" med ekonomiprogrammet på gymnasiet kan bli att minst en kurs inom ämnet Moderna språk ingår. Ofta läser eleverna minst en kurs i franska, spanska eller tyska. För eleverna som har ett annat modersmål än svenska, finns möjlighet att läsa Modersmål-kursen i stället. Om du sedan innan inte har goda kunskaper i franska, spanska eller tyska, kan det bli tufft att läsa hela programmet på (för dig främmande språk - svenska) + läsa även ett nytt språk: franska, spanska eller tyska. Du kan kanske i så fall använda dig av möjligheten att läsa Modersmål (engelska) i så fall (i stället för franska, spanska eller tyska, alltså)? Du får diskutera det med SYV-en på din nuvarande grundskola, är mitt råd.
    Kämpa på! Gör ditt bästa på varje lektion och när du gör hemläxorna. Du är på god väg och jag tror du kommer att lyckas! FRåGA SYV hejar på dig!