E

    Hej! Jag är 18 år gammal och har precis tagit studenten i år. På gymnasiet läste jag ekonomi med inriktning ekonomi men har alltid haft ett stort intresse utav juridik, både i skolan & på fritiden. Mitt största mål i livet är att bli så framgångsrik som möjligt med ett bra jobb som ska ge mig en stadig inkomst. För mig är det viktigt att jag trivs i yrket och att det helt enkelt passar mig. Jag har aldrig varit en för siffror och ekonomi, vilket är ganska ironiskt eftersom jag valde inriktningen ekonomi-ekonomi på gymnasiet.

    Nu vill jag såklart studera vidare men är osäker på vilken utbildning som är rätt för mig. De utbildningar jag har läst om & är intresserad utav att få veta mer om är Rättsvetenskap med internationell inriktning i Örebro och Paralegal på Yrgo i Göteborg. Då jag inte har betygen eller meriten till att skaffa mig en stor titel som jurist så vet jag att jag kommer få gå på Komvux ett bra tag (jag har ungefär 16.50 i merit). Av denna anledning vill jag ändå studera juridik men på ett program där jag garanterat har en stor chans att komma in med betygen från gymnasiet.

    min fråga är, är det någon större skillnad titel eller "stations"mässigt om man har examen i juridik från "vanlig" högskola eller Yrkeshögskola. Då man har fått höra mycket som ung gymnasieelev känns det som att jag nöjer mig med det jag kan få om jag skulle plugga paralegal på Yrgo. Jag vill såklart ha en bra student upplevelse och potentiellt plugga med människor i min egna ålder, är detta möjligt på Yrkeshögskolor eller skiljer det sig enormt?

    en följdfråga jag har är även om ni kan tipsa om flera juridiska utbildningar där meriten inte är så hög. Som paralegal till exempel kan man arbeta på advokatbyråer & andra organisationer, vilket för mig låter spännande & intressant. Finns det liknande utbildningar med liknande förutsättningar arbetsmässigt? Och finns de potentiellt i just Göteborg?

    tacksam för svar!

    mvh

    • Anna : Har du fått Examensbevis eller Studiebevis när du gick ut gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Inom yrkeshögskola finns blana annat utbildningar till Paralegal/Juridisk assistent och till IP-paralegal. Men även andra utbildningar kan innehålla rätt mycket studier inom vissa aspekter inom juridik, t.ex utbildningar till Offentlig upphandlare (se t.ex utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/offentlig-upphandlare ).
    Yrkeshögskoleutbildningar är kvalificerade eftergymnasiala utbildningar men de är kortare och mer praktiska än högskole-/universitetsutbildningar.
    Om yrken Paralegal och IP-paralegal kan du bl a läsa på www.framtid.se = en sajt med över 2.000 yrkesbeskrivningar. Du är välkommen att kika på många olika yrken!

    Man kan läsa flera eftergymnasiala utbildningar
    Att man har läst en viss eftergymnasial utbildning (t.ex en 2-årig yrkeshögskoleutbildning) betyder inte att man senare inte kan läsa ännu en annan utbildning - exempelvis kandidatprogram på högskolenivå, som är 3-åriga. Det finns allt fler som har läst flera olika eftergymnasiala utbildningar.

    Ditt meritvärde och behörighet
    Du nämner ditt meritvärde, men du skriver inte om du fick ut Examensbevis och är behörig till högskolestudier. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga men inte högskola-universitet. Om du är behörig till juristprogrammet men ej kommer in pga för lågt meritvärde, kan du delvis försöka komma in i HP-urvalet (genom högskoleprovet) och försöka hitta var du kan göra prövningar för att höja dina gymnasiala betyg. Du kan samtidigt söka till yrkeshögskoleutbildningar, alltså när du letar var du kan anmäla dig till prövningar.
    Du är också rätt så ung och kan med fördel skaffa sig arbetslivserfarenhet. Man behöver inte börja plugga direkt efter gymnasiet. Med mer arbetslivserfarenhet brukar ofta komma mer klarhet om vad man vill och kan uppnå inom sitt yrkesliv.

    Hänvisningar/lästips:
    yrken inom Juridik
    framtid.se/yrke/paralegal
    framtid.se/yrke/ip-paralegal

    • : Tack för svaret! Ja jag har fått examensbevis!
    • Julia :

      Om du har examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram, har du grundläggande behörighet till högskolestudier och komvux skulle ge dig plats endast på kurser i vilka du har F betyg eller om du saknar någon kurs för särskild behörighet (du skriver i din fråga att du skulle läsa länge på komvux för att höja ditt meritvärde... men det tror jag inte blir aktuellt pga komvux brukar inte ha råd att ge plats för att konkurrenskomplettera).
      Gör högskoleprovet om tillfälle ges. Sök många olika utbildningar samtidigt. Du kan t.ex söka obegränsat antal olika yrkeshögskoleutbildningar och samtidigt söka till högskola och söka jobb.

    • : Tack så mycket för svaret, detta underlättar! Jag hade testat & söka internationell rättsvetenskap nu till höst och kom som reserv 58. Det var ganska nära men jag tackade nej då jag inte har utforskat alla val än och jag känner mig på något sätt begränsad, som att det är för tidigt för mig att plugga direkt! Jag antar att denna osäkerhet är vanligt bland sistaårselever på gymnasiet!