Solène

    Hej! Jag undrar vilka behörigheter som krävs för att plugga till läkare i Norge? Jag har läst Ekonomi inr ekonomi i gymnasiet men la till Naturkunskap 2 som utökad kurs. Kan den till exempel väga upp Ke1, Bio1, Fy1? Och är det möjligtvis lite enklare att komma in i Norge?

    • Vägledare :

      Hittade läkarstudent.se/antagning/norge - info där verkar vara några år gammal (från 2016 alltså 4 år gammal info, men kanske ändå aktuell?). och enligt vad som står på sajten (länk ovan) så är behörighet lite lägre, än den som krävs i Sverige; om det stämmer - det som uppges där, så behöver man för norsk läkarutbildning ej ha fysik2 och matematik 4, utan räcker med fysik1a och matematik 3. och studier på gymnasienivå i biologi verkar inte krävas alls. Antagningssystemet skiljer sig i Norge och bl.a spelar stor roll hur gammal man är när man söker (om man är under 21år eller över 21år) - man söker pga sin ålder i olika kvoter (verkar det som...).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, i Sverige består kursen naturkunskap 2 av delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1, och för behörighet till läkarprogrammet (i Sverige) krävs godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4 (så naturkunskap 2 räcker inte alls).
    Jag tvivlar på att de i Norge kräver mycket lägre behörighet - vad gäller naturkunskaps-kurserna, än vi i Sverige gör, men ta gärna kontakt med den utbildningen i Norge som du vill läsa och fråga om behörighet och du kan också passa på och fråga hur lätt eller svårt är det att komma in på deras utbildning.