ell

    Hej Syv jag är intresserad av att läsa fastighetsförmedling på Malmös universitet, jag går estetiska programmet och har därför grundläggande behörighet men jag har endast läst matte 1/2b och inte 3b vilket var ett krav på den utbildningen. Jag har kollat upp kurser på komvux som är matte 3b kurs som är 5 veckor lång, jag undrar därför om det går att så fort jag tagit studenten pluggar upp matte 3 i 5 veckor för att jag på så sätt kan söka till hösten ändå.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elle,

    jag tror tyvärr inte att det kommer att gå göra som du vill och beskriver i din fråga. Sista kompletteringsdgen brukar ligga i mitten av juni. Kompletteringstiden kan bli förlängd, t.ex på grund av covid, vilket hände förut, men bara för de studerande vars skolor utfärdar examensbevis senare än sista kompletteringsdagen. Om du får ut ditt examensbevis innan sista kompletteringsdagen, måste du sedan komplettera så att du påvisar att du även har särskild behörighet senast sista kompletteringsdagen. Du kan givetvis lägga in ansökan under anmälningsperiod (från mitten på mars till mitten på april) och plugga matte 3b på egen hand och hoppas på att få göra prövning mellan datumen för utfärdandet av examensbevis och innan sista kompletteringsdagen, men det är mycket-mycket osäkert (typ endast teoretiskt möjligt).
    Betyget i matte 3b kommer räknas in i ditt jämförelsetal och du behöver därför sträva efter så högt betyg som möjligt, och inte endast E.
    En annan svårighet ligger i att prövningar brukar sällan erbjudas under sommarmånaderna.
    Sedan är det också så att även om din komvux-kurs skulle sluta innan sista kompletteringsdagen, så tar det minst 2 veckor (ofta 3-4 veckor) innan man får betyget "i handen".
    Jag tror alltså tyvärr inte att det går att "ro i hamn". Du får givetvis försöka och jag blir glad om du lyckas. Känner dock ingen elev som förut lyckades med det du frågar om nu. :(
    Det kan vara ett bättre upplägg (en realistisk planering) att läsa matte 3b på komvux "i lugn och ro", kanske t o m på låg studietakt, på 25% (10 timmar i veckan, under 20 veckor). Då kan du skaffa dig mycket goda kunskaper och förhoppningsvis även högt betyg, sikta på högsta, A-betyget! Och så söker du till fastighetsmäklarprogrammet senare, till nästa antagningsomgång. Fördelen här blir även att du innan du börjar på ett högskoleprogram blir lite äldre och "mognare". Du kan under tiden du läser matte 3b på komvux söka läsa någon eller några kurser på högskolenivå, bland annat för att testa om hur det är läsa på högskolenivå.