Max
    Är inställd på att plugga medicin utomlands (sedan vill jag specialisera mig som kärlkirurg eller onkologikirurg), men vill ju gärna ha behörighet att plugga medicin i Sverige också. Som jag har förstått det har jag behörighet till Läkarprogrammet i Sverige och kan dessutom få full meritpoäng, men blir lite fundersam när det gäller språket, gäller en engelskspråkig IB som Engelska 6? Planerar dessa sex ämnen:
    Swedish Language & Literature
    French B
    Mathematics HL
    Biology HL
    Chemistry HL
    Physics SL

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Max!

    Du verkar ha bra koll på läget och vet vad du vill! :)

    Ta gärna kontakt med den IB-gymnasieskolan där du vill läsa. Det finns idag ca 30 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder IB-programmet. Du hittar alla gymnasieskolor som idag erbjuder IB, här >>

    Exakt vilka kurser du ska läsa på IB, måste du ta med just din gymnasieskola.

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen!
    • : Rekommenderar ni SYV att göra Cambridge English: Advanced om man på pappret bara har läst engelska under pre-DP, men haft sin utbildning på engelska? Eller blir det för svårt?
    • Anna : Om skola tar in dig på en kurs, gör de bedömning att du har rimliga förutsättningar att klara den kursen med godkänt resultat. Sedan beror det mycket på din motivation, hur mycket tid du är beredd att lägga ner på dina studier och på din språkbegåvning (som till stor del är medfödd men även kan utvecklas om man tränar mycket ... precis som med all träning... men här gäller det att träna på språket, en annan sortens "träning", alltså. ).